Dagens Næringsliv

Åpne i appen

Åpne

Følelser i fjæringen

Tekst
God som ny. Jakob Kahn, ektefellen Cathrine og datteren Ada mener hydraulisk fjæring og styring gjør at Citroën DS Break ligger bedre på veien enn en ny bil. Foto: Sune Eriksen

God som ny. Jakob Kahn, ektefellen Cathrine og datteren Ada mener hydraulisk fjæring og styring gjør at Citroën DS Break ligger bedre på veien enn en ny bil. Foto: Sune Eriksen

På Norges dårligste fjellveier lar Jakob Kahn familien føle fordelen ved Citroën DS Break.

Hyppige hull og humper mykner med Citroëns hydrauliske fjæring. Ingeniør i NRK, Jakob Kahn (32), ektefellen Cathrine og datteren Ada tester veier rundt Rondane med Citroën DS Break. I 1967 ble dette sjeldne eksemplaret solgt nytt på Gjøvik.

Fakta: Bil-CV (utvalg)

1996 Vespa Super (1966)
1999 VW «hippievan» (1977)
2002 Boble Roadster (1969)
2002 Boble Deluxe (1960)
2003 VW 181 The Thing (1969)
2004 VW Dobbel­kabiner (1969)
2005 Rover P6 (1970)
2009 Citroën DSpécial (1973)
2005 Citroën DS Break (1967)
2015 Mercedes 230 (1984)








Hvorfor stasjonsvognutgave av en presidentbil?
Fordi jeg synes stemningen virker så hyggelig på de idylliske reklamefotografiene av familier med bilen i eldre salgsbrosjyrer.