– En biltype du er født til å forstå om du har referansene til amerikanske vintersportssteder

Tekst

Vil du få varsel hver gang Karl Eirik Haug publiserer noe?

Du bestemmer selv hvor ofte, og kan skru av varselet når som helst.

Avbryt
Foto

Einar Staffs retro-suv er bygget for vintage-vintre med treski og kaffe på bål.

Da den ble sluppet i 1963 var den verdens første suv og innimellom kan du fortsatt se den på ikoniske vintersportssteder som Aspen i Colorado i USA. I Asker kjører Einar Staff (60) i Staff Holding et pent eksemplar med den sjeldne kombinasjonen av dyp blå lakk og lys trepynt.

Hva betyr bilen for deg?

Jeep Grand Wagoneer er den mest uramerikanske suv-en du kan kjøre. I bilens siste byggeår kjøpte mange amerikanere et eksemplar bare for å sikre seg ikonet. Da fabrikken sluttet produksjonen på starten av 1990-tallet, var en epoke slutt og bilindustrien satset på plast og pragmatisme.

Er det parkett langs sidene?

Nei, men den er nok verdens siste bilmodell som kunne leveres med treverk-lignende plastfolie som dekor langs sidene og på bagasjeluken. Detaljen jeg liker best er bakvinduet som kan åpnes elektrisk, og som jeg alltid kjører med nede.

Sjarm har også en funksjon?

Jeg ser Wagoneer som et kjøretøy som tar landbruket inn i storbyen, og den kontrasten synes jeg er fin. Det er en biltype du er født til å forstå om du har referansene til amerikanske vintersportssteder eller bare har sett klassiske kriminalfilmer. Av en eller annen grunn dukker den hyppig opp der.

Fakta: Bil-cv

1987 Citroën 2CV (1987)

1996 Dodge Voyager Town & Country (1996)

2012 Dodge Voyager Town & Country (2004)

2001 Citroën DS 21 Pallas (1973)

2005 Jeep Grand Wagoner (1988)

Hvilke reaksjoner får du på bilen?

Vil du oppleve nordmenn som imøtekommende og utadvendte, skal du bli med på tur i denne. Mange tar sjansen på å komme bort med et smil. Wagoneer gleder de fleste, også blinde.

Hva er mindre bra med Grand Wagoneer?

Vel, når du må du av og til dra til litt ekstra hardt for å få døren lukket. Kvaliteten på amerikansk bil har aldri vært det fremste kjøpsargumentet. Det er ikke derfor jeg kjører denne.

Noen sier den kjører som en skute?

Tja, den kan vugge fra side til side på motorveien, men å kjøre båt er ikke helt fremmed for meg. Om sommeren er jeg én blant flere som deler på å seile Norges flotteste seilbåt, en tolv meter Vema III fra 1933, og jeg er engasjert i Redningsselskapet som har bygget redningsskøyter ved hjelp av Hydrolift.

Hvor tørst er Wagoneer?

Når du gir full gass, rører bensinmåleren og turtelleren seg like mye. Grand Wagoneer er tross alt en amerikaner.

Hva er Grand Wagoneer verd?

Noen kjøper kunst, mens jeg kjøper biler jeg liker uten forventninger om særlig avkastning. Du kan like eller ikke like Wagoneer, men den har i full pakke med særpreg, og det kan man neppe si om mange biler som kom etter den.

* (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Vi bruker informasjonskapsler (cookies) for å gi deg en best mulig brukeropplevelse på DN.no. Disse brukes til analyseformål, produktforbedringer samt tilpasning av annonser og innhold. Les mer om informasjonskapsler og hvordan vi behandler personopplysninger på våre personvernsider.

Les mer Lukk