Dagens Næringsliv

Åpne i appen

Åpne

– Digitale dashbord og touchscreen minner mest om dårlige data-spill

Tekst

Vil du få varsel hver gang Karl Eirik Haug publiserer noe?

Du bestemmer selv hvor ofte, og kan skru av varselet når som helst.

Avbryt
Foto

Frederik Selvaag plukket en racer som ikke minner han om dårlige dataspill.

Frederik Selvaag (41), eier av Selvaag-gruppen sammen med faren og broren, planlegger turer på svingete veier i Norge og i Liguria i Italia med 50/50 vektfordeling mellom for- og bakaksel. Selvaag får drahjelp av en glupsk Maserati V6-maskin på 2,9 liter og 510 hester som i følge fabrikken eter 0-100 km/t på 3,9 sekunder.

Hva tenker du når du fyrer opp?

At jeg får samme følelse av glede som å ta ut sykkelen om våren.

Hva synes du om at Giulia er mindre digital enn konkurrentene?

Jeg er litt uvenn med teknologi, så jeg er stor tilhenger av analoge instrumenter, knapper og brytere. Digitale dashbord og touchscreen minner mest om dårlige data-spill.

Hvor interessert er du egentlig i bil?

Jeg har alltid vært glad i motor og lyd, spesielt hvis det går litt fort. Det gjelder både bil og båt.

Fakta:

1994 Mitsubishi Spacewagon (1985)

1997 Mercury Sable (1991)

1997 Harley-Davidson Heritage Springer (1997)

1998 Saab 900 Turbo (1997)

2000 Triumph Speed Triple (2000)

2004 VW Golf (2004)

2006 Porsche 911 Turbo (1972)

2010 Dino 246 GT (1970)

2015 VW E-Up (2015)

2017 Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio (2017)

Men hvor godt mestrer du fart?

He-he, jeg forsto at jeg ikke kan kjøre bil etter at jeg fikk prøve meg på banen på den berømte Nürburgring i Tyskland. Jeg fikk respekt for at racing er et fag samtidig som jeg fortsatt synes det er kjempegøy. Og om man virkelig skal dra skinnet av pølsa på slike baner, burde man unngå å bruke egen bil, men heller leie en som er ferdig bulket.

Hva fikser du på bilen selv?

Om noe, småtteri som fylling av olje og spyleveske, og skifte av dekk og vindusviskere.

Hvordan kom du til å velge akkurat Quadrifoglio?

Hvis man er interessert i bil må man ha eiet en Alfa Romeo en gang i livet. Quadrifoglio'n føles som en riktig Alfa Romeo og blir kanskje en fremtidig klassiker.

Hva er mest vellykket ved fasongen?

Jeg synes bilen har en vakker silhuett og riktige proporsjoner.

Hva er mindre heldig ved designen?

Jeg er generelt lite begeistret for spoilere. Dog er spoileren på Quadrifoglio ganske diskret.

Hva er galt med breiale spoilere?

Så lenge spoileren har en viktig funksjon er det greit, men derfra blir det fort visuell støy og kanskje en smule harry.

Hvilket annet fremkomstmiddel ville være aktuelt for deg?

Jeg er ikke fascinert av nye biler, så det må bli en Aston Martin V8 Vantage fra 1980-tallet.

Hva burde folk vite om merket Alfa Romeo?

Alfa Romeo har en lang og stolt racinghistorie, selv om det begynner å bli langt tilbake i tid. Enzo Ferrari både kjørte selv og ledet et racingteam basert på biler fra Alfa Romeo, før han etablerte sitt eget bilmerke under eget navn.

Hvilken historisk Alfa er din favoritt?

Alfa Romeo 33 Stradale for skjønnheten og ytelsene, og Alfa Romeo Disco Volante for dristig design og bilhistoriens kuleste navn.

Hvordan kan Alfa bli en reell trussel mot tyske premiummerker?

Du, Quadrifoglio har allerede kjøreegenskaper som matcher eller overgår tyskerne, og en kvalitetsfølelse som tangerer. Så får vi se om Alfa greier å levere over tid.

Hvem får sitte på?

Alle som har glede av det skal få være med.

Forresten, finnes noe miljøvennlig i dette prosjektet?

Nei, dessverre er dette et helt irrasjonelt kjøp.

Les flere artikler fra serien Mitt kjøretøy her(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.