Dagens Næringsliv

Åpne i appen

Åpne

Golfklassen

Tekst
Slag i slag. Øystein Schille i Losby Golfklubb leier ut golfbiler til spillere som synes det blir for langt å gå over en mil mellom 18 banehull. Club Car LWB er en forlenget spesialvariant med ekstra seteplass og tilhengerfeste. Kjøretøyene bygges i Augusta i den amerikanske delstaten Georgia.

Slag i slag. Øystein Schille i Losby Golfklubb leier ut golfbiler til spillere som synes det blir for langt å gå over en mil mellom 18 banehull. Club Car LWB er en forlenget spesialvariant med ekstra seteplass og tilhengerfeste. Kjøretøyene bygges i Augusta i den amerikanske delstaten Georgia.

Øystein Schille har valgt Club Car i lang versjon fordi den fyller hull i banelogistikken.

Idealbilen har hvite skaiseter og minimalt fotavtrykk. Kjøretøyet er merket med advarsel som på en pakke sigaretter: «Fall fra bilen kan forårsake personskade eller død». Nedfellbar frontrute, ­generøse koppholdere og sommeråpent karosseri bidrar til å lette stemningen. Øystein Schille (41) i Losby Golfklubb benytter en lang versjon med kroppsform som en dachs. Club Car LWB tjener til alt fra filmopptak til gruppetransport av eldre golfere.

Fakta: Bil-cv

Losby Golfklubb har en ­rekke golfbiler fra produsenten Club Car.

Hvor morsom er den å kjøre?
Den er helt pyton, for å være ærlig. Den går sakte og humper avgårde. Men tassen gjør en god jobb.

Sitter du godt?
Vel, ytterst sammenkrøpet. Førerplassen er laget for folk som knapt måler 1,40 meter. ­Avstand mellom sete og pedaler er så liten at jeg føler jeg sitter på en barnestol.

Hvordan låter den?
Som en gressklippermotor. Til gjengjeld er jeg positivt overrasket over trekkraften i motbakke.

Hvor ofte brukes den til tullekjøring?
Aldri. Andre, store golfland som Spania og USA har mange stygge ulykker med slike kjøretøy på grunn av mye uvettig kjøring. Der går også golfbilene mye kjappere enn i Norge. Det virker som mange fristes til å tyne kjøretøyets begrensinger.

Hva gjør golfbil livsfarlig?
Den kan velte om den er feil lastet. I utforbakke kan farten bli ganske vill fordi du sitter ubeskyttet.

Hvor mye kursing behøves for å lære å kjøre den?
Ingenting. Alle forstår «forover» og «bakover». Den er genuint konstruert.

Hva slags komplimenter får bilen?
Hør her: ungdom på besøk sier at Losby har de råeste golfbilene. Vår kjære limousin påkaller smil fordi den er forlenget i forhold til de vanlige, stutte golfbilene.

Gir et slikt kjøretøy turbofart på rekrutteringen til golfsporten?
Nei, den leies mest ut til folk som er blitt dårlige til bens. De siste årene har rekrutteringen stått litt stille, men nå opplever vi at ting skjer. Mange i høy alder ser på golf som en måte å holde seg frisk. Golfbiler hjelper dem som ikke klarer en hel runde på egne ben.

Har bilen en smågenial detalj?
Ja, hengerfeste. Bilen er jo først og fremst laget for transport av folk ut til start i turneringer, eller for å flytte grupper med mye utstyr.

Er den til salgs?
Nei, selv om vi har brukt den mindre enn antatt. Men ved spesielle anledninger er denne stor stas.

Noen planer om pynting av kjøretøyet?
Altså, vi har registrert at pimping av golfbiler er en ny trend i USA. Med blanke felger, vimpler og full rulle. Gøy, men overflødig for oss her på Losby, ettersom golferne våre selv ofte kommer hit ferdig pyntet.

Se også:
VILT & VELSMAKENDE: Naturen er full av ville blomster til kjøkkenet, det er bare å plukke i vei.

BLI NY-MAT: Én dag i året bytter verdens beste kokkesjefer kjøkkenbenk – og restaurantgjester.
 

Les mer fra D2 her(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.