<p>Jan-Erik Skogmov på sin Flansberrium 27.5».</p>

Jan-Erik Skogmov på sin Flansberrium 27.5».

– Verdens beste fremkomstmiddel hvis du ikke skal noe sted

Tekst

Vil du få varsel hver gang Karl Eirik Haug publiserer noe?

Du bestemmer selv hvor ofte, og kan skru av varselet når som helst.

Avbryt
Foto

Revisorens beste investering går over stokk og stein.

Revisor Jan-Erik Skogmo (54) i Skatteetaten blir av flere utpekt som landets mest aktive på offroad etthjulssykkel. Han deler opplevelser i Grønliåsen sør for Oslo via sin egen Youtube-kanal Unimyra – med en håndfull nordmenn, og mange entusiaster i USA og andre land.

Hva fikk deg til å satse alt på ett hjul?

På Youtube så jeg 40–50-årige menn som var alt annet enn atletiske, men som mestret etthjulssykkel. Jeg tenkte: Dette kan jeg også få til. Da jeg startet å sykle, forsto jeg raskt hvor dårlig formen var. Nå er jeg i vesentlig bedre shape enn for ti år siden.

Hva skiller stisykling på ett og to hjul?

Her må du tråkke hele tiden – du kan ikke trille. Offroad på ett hjul er i tillegg teknisk krevende og utrolig slitsomt. Men du sitter langt mer naturlig oppreist og balansert enn på en vanlig sykkel. Etthjuling er verdens beste fremkomstmiddel hvis du ikke skal noe sted.

Du kjøper sjelden fiks ferdige sykler?

Det er litt for gøy å skru dem sammen selv. Jeg kjøper diskré små pakker med high-end-deler på nettsteder som Unicycle.com. Familien merker knapt at jeg har ny sykkel på gang.

Hvor minimalistisk er etthjulingen?

Denne består av noen få deler som hjul, nav, eiker, felg, dekk, krank, pedaler, gaffel, sete, setepinne og håndtak. Det mest avanserte er skivebrems.

Hvilken del går først i stykker?

Hjulet kan fort få form av en potato chip i tøffe møter med røtter og stein, men er enkelt å rette opp.

Hvem er største stjerne innen internasjonal etthjulssykling?

Kanadieren Kris Holm er etthjulssyklistenes Michael Schumacher. Han balanserer glatt på rekkverket til 50 meter høye brokonstruksjoner og snapper opp mange trender og forslag til forbedringer gjennom eget sykkelmerke. Og jeg får svar når jeg tar kontakt. Slikt gjør etthjulssykling kult.

Hvor stort er fotavtrykket på naturen?

Det hadde vært stort om skogen var full av etthjulinger. Men vi få som driver med dette, kommer jo ikke langt av gårde. Jeg er generelt veldig for terrengsykling, for hva skal du med skauen hvis du ikke skal bruke den?

Hvilke reaksjoner får du på sporten?

Turgåere smiler og sier ting som «du mangler et hjul», mens terrengsyklister spør «hva er greia»? Jeg ler og stiller samme spørsmål tilbake.

Hva sier du for å friste vanlige terrengsyklister?

Offroad på ett hjul gir en enorm mestringsfølelse. Du blir bedre og bedre for hver tur.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Vi bruker informasjonskapsler (cookies) for å gi deg en best mulig brukeropplevelse på DN.no. Disse brukes til analyseformål, produktforbedringer samt tilpasning av annonser og innhold. Les mer om informasjonskapsler og hvordan vi behandler personopplysninger på våre personvernsider.

Les mer Lukk