Dagens Næringsliv

Åpne i appen

Åpne

– Porsche er nesten blitt Frogner-Golf

Tekst

Vil du få varsel hver gang Karl Eirik Haug publiserer noe?

Du bestemmer selv hvor ofte, og kan skru av varselet når som helst.

Avbryt
Foto

Eventkoordinator Karl Haug ser på Porsche som et sosialt lim.

Frontpartiets bagasjehule huser spesialkofferter i en selvstendig gråtone som går igjen i detaljer som speilhus og setebelter. Karl Haug (25) i eventselskapet Himle finner infam glede i å pønske ut ørsmå avvik fra standardmodellen.

Instagramkontoen @mrkarljr er full av blonde biler?

Instagram lyver alltid. Jeg kan takke landets beste fotografer, Marcus Valeur og Stian Reinhartsen, som ellers jobber for musikkartisten Matoma, for at jeg kan fremstille bilene og meg som jeg vil. Jeg er så heldig å ha tilhøre en unik vennegjeng av bilinteresserte på høyt nivå. Porschen er en sosial ting, og jeg bruker den knapt til noe annet.

Noen har hund for å sosialisere, andre holder Porsche?

Vennekretsen min er blitt sinnssykt mye større på grunn av bil. Vi er en gjeng som kan møtes på Circle K på Fornebu, prate om modifikasjoner som gjør hver bil spesiell. Det kule med Porsche-miljøet er at du føler deg veldig velkommen på treff og banekjøring bak rattet på alle årganger. Det er miksen av nytt og gammelt skaper samholdet.

Porsche-eiere er blitt en stor familie her i landet?

Porsche er nesten blitt Frogner-Golf. Du ser bilene stadig oftere på Frogner i Oslo, men også mange andre steder i landet. Porsche er blitt mer sosialt akseptert enn en del andre eksklusive merker. Når nasjonalhelten Petter Northug kjører Panamera, er det greit for alle.

Fakta: Bil-cv

2016 Mercedes GLE (2016)

2017 Mercedes S Coupé (2017

2018 Porsche 911 GTS (2017)

2018 Smart Brabus (2018)

Hvem får sitte på?

Det jeg synes er kulest med en morsom bil, er å la andre, som ellers ikke har mulighet, prøve den. Årlig har Porsche Club Norge arrangert en tur for kreftsyke barn ved Radiumhospitalet. Da og ellers stiller vi klubbmedlemmer villig opp.

En elektrisk Tesla er i teorien raskere enn din bensinsluker?

Vel, jeg kaller Tesla for «Vesla». Internt, blant oss gutta i Porsche-miljøet, sier vi at vi ikke gidder å drægge med Tesla-førere. Så snart vi viser oss i en Porsche, kryr det av Oslos mange Teslaer som vil yppe seg og akselerere forbi. Det er bare slitsomt. Bak rattet sitter den klassiske Birken-pappaen, han som skal ha alt nytt og være best i alt, og som tar unødvendig mye plass når de kjører podene på trening og kamper.

Hvorfor tror du Porsche er så synlig i NRK-serien «Exit»?

Jo, det skulle bare mangle, for serien handler om folk som er mye på farten, og da kan de ikke smoothe rundt i en Mercedes S-klasse. Og 911 kler finansmiljøet, for den er fortsatt som en Rolex: verditapet vil alltid være begrenset.

Hvor miljøsnill er bilinteressen din?

Jeg gjør det opp med min andre bil, en elektrisk Smart Brabus. En venn av meg hadde parkert sin Bentley Continental GT til 2,5 millioner ved min utslippsfrie Smart utenfor The Juicery på Frogner i Oslo. Alle blikk var rettet mot min knøttlille bil. Han sa: «Karl, jeg har brukt 2,5 millioner feil.»

* (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.