Dagens Næringsliv

Åpne i appen

Åpne

– Den blir den nye Passat

Tekst

Vil du få varsel hver gang Karl Eirik Haug publiserer noe?

Du bestemmer selv hvor ofte, og kan skru av varselet når som helst.

Avbryt
Foto

Leif-Arne Brandsæter mener veganere og nerder finner hverandre i Tesla Model 3.

Leif-Arne Brandsæter (38), administrerende direktør i Visma Enterprise i Oslo, er blant de aller første som fikk levert Tesla Model 3.

Hvordan trives du i den Ikea-pregede førerplassen?

Veldig bra, og jeg er enig at hele interiøret er som en stram, nordisk Ikea-utstilling. Det er gøy med en bil som er så radikal.

Model 3 er også en bil for vegetarianere?

Ja, setene er ikke kledd i kuskinn, men i polyuretan, som jeg vil si er en moderne og mer behagelig utgave av kunstskinnet skai, som ikke gir en fullt så svett følelse når gradestokken stiger.

Hvorfor satte du deg på venteliste så tidlig?

Model 3 er en nerdedrøm. Da jeg vokste opp på 1980- og 1990-tallet som data- og techinteressert var det ikke kult å være nerd. Nå er det tingen, og Model 3 er «Nerdenes hevn», om du har sett den filmen.

Fakta: Bil-cv

1995 Audi A6 2.6E (1994)

1997 VW Golf (1995)

2001 BMW 525dT (2000)

2009 VW Scirocco (2009)

2013 Tesla Model S P85+ (2013)

2014 BMW 520D (2012)

2016 Nissan Leaf (2016)

2017 VW e-Golf (2017)

2018 Tesla Model X (2018)

2019 Tesla Model 3 (2019)

Du har gitt din Model 3 kallenavnet DMC12?

Ja, etter den futuristiske bilen De Lorean DMC12, som hadde hovedfokus i filmen «Tilbake til fremtiden». Bare det at du åpner og styrer bilen fra en Tesla-app, gjør sammenligningen med De Lorean i filmen reell.

Dere Tesla-eiere bruker begrepet «chill» om kjøring i sparemodus?

Ja, og da føles gasspådraget rolig som med en bensinbil. Paradokset er nemlig at Model 3 går som en kule både forover og bakover. Det kan bli dyrt på et tettpakket parkeringsområde utenfor et kjøpesenter.

Hvorfor valgte du Performance-utgaven?

Jo, for 70.000 kroner mer får du Tusenfryd-følelsen i hverdagen. Akselerasjonen gir en hverdagslykke hvor også barn hyler av glede.

Aksen til den tyngre Model S kan gi følelse av fiskeskøyte i storm?

Vel, her har Tesla fjernet ubehaget. Jeg har prøvd både BMW M3 og rallybilen Subaru WRX, og vil beskrive kjørefølelsen som en perfekt blanding av disse.

Er Model 3 en dings å bli glad i?

Tja, bilen min vil bare være kul et par uker, før veiene fylles og den blir den nye Passat. Du får neppe et kjærlighetsforhold som til en Alfa eller en eldre Porsche, men til gjengjeld et sterkt avhengighetsforhold som til din Iphone.

Ikke gå glipp av noe!

Få ukebrev med D2s beste saker rett i innboksen.

Meld deg på her

Er Model 3 egentlig et riktig valg for bilinteresserte som deg?

Egentlig ikke, men for meg er veien tilbake til fossilbiler umulig. De senere modellskiftene til BMW og Audi har representert fint lite nytt. Selv om feil skulle oppstå med Model 3, og service skulle vise seg å være dårlig, vil det veies opp av helheten. Den føles så forfriskende for meg som alltid har vært tech-nerd.

* (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.