Denne Minien er laget med trikk-deler

Tekst

Vil du få varsel hver gang Karl Eirik Haug publiserer noe?

Du bestemmer selv hvor ofte, og kan skru av varselet når som helst.

Avbryt
Foto

Han har elektrifisert en av eksoshistoriens minste ikoner.

Elmotor fra norske Think, litt elektronikk fra en trikk og rattstamme fra en Chevrolet. Etter ett års arbeid med å konvertere sin bensindrevne Mini pickup til strøm, fikk Caspar Hille (55), leder for teknisk opplæring hos Møller i Oslo, elleve mil rekkevidde og bedre kjøreopplevelse. Det skjer samtidig med at produsenten Mini slipper sin første fullelektriske elbil, Mini Electric.

Hvorfor må eksosikonet Mini bli elbil?

Jeg har veldig sans for små, elektriske biler og tror de kunne forandret verden. Jeg har kjørt lille, norske Think i mange år og ser dessverre at nordmenn isteden nå velger unødvendig store biler. Ved siden av å kjøre Think har jeg lenge vært Mini-entusiast, og det var på tide å slå de to sammen.

Du startet med å fjerne bilens innvoller?

Ja, det var mye som skulle ut av bilen: En firesylindret støpejernsmotor på 1275 kubikk, girkasse, bensintank, eksosanlegg og mer. Jeg solgte alt med én gang for å kvitte meg med alle muligheter for retrett.

Blir Mini kjedeligere med stikkontakt?

Nei, elbil skal være gøy. Den er mye bedre å kjøre nå enn med bensinmotor og plasseringen av batteriene gir perfekt vektfordeling.

Fakta: Bil-cv

I tillegg til en lang rekke VW Golf og diverse firmabiler, har Caspar Hille hatt følgende doninger:

1979 Mini Cooper S (1969)

1985 Jeep CJ5 (1955)

2009 Think Classic (1999 – og deretter seks tilsvarende Think)

2016 Nordsjö 1189 Flakmoped (1973)

2013 Mini Pickup elbil

2019 Audi e-tron (2019)

Er det noe fart i den lille tassen?

Ja, det avhenger av hvordan jeg justerer motoren. Og jeg har aldri slått på Ecomode. Bryteren er plassert i motorrommet, i god avstand fra føreren.

Er Mini en ubrukelig hipsterbil?

Nei, denne utgaven med lasteplan var en ren yrkesbil. I forsetene satt to karer og planet var pakket med varer eller verktøy. Pickup-versjonen ble snytt for oppgraderingene til den langt mer kjente personbilen. Designerne holdt igjen, for de mente kanskje at den ville bli for fin.

Blir Minien krympet av Tesla-Norge?

Nei, denne synes i trafikken fordi den skiller seg ut. Jo mindre og mer sjarmerende bil, desto mer blir jeg sluppet frem. Med denne kan jeg gjøre akkurat hva du vil. Samtidig overrasker den førere av fossilbil fordi de er uforberedt på akselerasjonen – og bussjåfører blir ikke provosert i kollektivfeltet.

Du er 1,93 høy og Mini måler 1,35?

Ideen til skaperen av Mini, Alec Issigonis, var å lage en bil som var «liten utenpå, stor inni», og Mini har overraskende god plass. Pickup-formatet gjør likevel at de to setene ikke kan justeres bakover, men jeg skal ikke på langtur – og litt må man ofre for å kjøre en sjarmerende bil.

Bare askebegeret kan gjøre at det ryker av bilen nå?

Ja, askebeger i bil virker jo merkelig i dag, men det er så pent at jeg har valgt å beholde det.

* (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Vi bruker informasjonskapsler (cookies) for å gi deg en best mulig brukeropplevelse på DN.no. Disse brukes til analyseformål, produktforbedringer samt tilpasning av annonser og innhold. Les mer om informasjonskapsler og hvordan vi behandler personopplysninger på våre personvernsider.

Les mer Lukk