– Bilhobby er litt som folkemusikk

Tekst

Vil du få varsel hver gang Karl Eirik Haug publiserer noe?

Du bestemmer selv hvor ofte, og kan skru av varselet når som helst.

Avbryt
Foto

Leiv Solberg bruker Volvoen i jakten på sjeldne låter.

Hardingfela i lasterommet er verd mer enn bilen. NRK-journalist Leiv Solberg (64) ruller landet rundt i en sjelden Volvo for å lage P2-programmet «Folkemusikktimen». I over 30 år har han ledet et av verdens seigeste radioprogram, som hadde sin første sending i 1931.

Hvilken likhet ser du mellom en Volvo og en fele?

Bilen og instrumentet snakker ikke sammen, men de snakker til meg på hver sin måte. Jeg tenker at det er opphavsmennene som taler, slik som Gunnar Røstad som bygget min hardingfele i 1912. Volvo-ingeniørene og -designerne snakker også til meg gjennom bilen.

Du er en folkemusiker som liker klangen av veteranbil?

Ja, bilhobby er litt som folkemusikk. Begge deler handler om å rote i gamle ting, å lete etter det som ikke ligger rett foran nesen. Som en god hardingfele er jo denne bilen mye håndverk med kjærlighet til detaljer. Sånn sett er ikke veteranbiler den store klimatrusselen. Å ta vare på og bruke håndverk som allerede er produsert, er god miljøpolitikk.

Hvordan fant du dette eksemplaret?

I søken etter den mer kjente kupéutgaven P1800 fikk jeg nyss om denne. Den var opprinnelig solgt ny i Norge og var i svært god stand.

Fakta: Bil-cv

1974 VW Boble (1962)

1978 Volvo Duett (1968)

1978 A-Ford (1928)

1983 Volvo Amazon (1967)

1985 Chenard-Walcker (1913)

1987 Northern (1904)

2009 Volvo 1800 ES (1972)

2015 Rolls-Royce 20/25 (1933)

2016 Isuzu DMAX 2013 (2013)

I tillegg: Fem Mercedes G-klasse

Etter et år kom du i en alvorlig kollisjon?

Ja, jeg har kjørt Volvoen mye til og fra spillejobber. Og det var i 2010, på vei til en jobb på Nordsjøfestivalen i Farsund, at en bil kjørte inn i siden. Volvoen og jeg landet i en hekk.

Hvordan gikk det med deg og instrumentene?

I bagasjen hadde jeg en Mandola og to kostbare gitarer – en Santa Cruz og en Martin. Alle var som vanlig festet i lærstropper og lå pent på plass etter ulykken. Volvos trepunkts setebelte og solide nakkestøtte reddet meg. I starten gikk jeg i store buer rundt vraket. Så skjønte jeg at bilen aldri ville bli helt min før jeg hadde fått pelt den fra hverandre i småbiter og bygget den opp igjen. Det man skaper blir en del av deg.

1800 ES er Göteborgs mest sexy stasjonsvogn?

Når jeg parkerer den på tunet ser den fortsatt ut som den er i fart. For meg er 1800 ES den hippeste Volvoen. Utseendet er like uvanlig som det er uangripelig. Det har tålt tidens tann. Men den kjører som en vanlig Volvo fra den tiden. En Golf går jo fortere.

Den er en utholdende langtursbil?

Ja, de typisk gode Volvo-setene er laget for nordiske, lange ryggsøyler og den vertikale rattstillingen gjør at du sitter veldig karslig. Det er litt kult.

* (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Vi bruker informasjonskapsler (cookies) for å gi deg en best mulig brukeropplevelse på DN.no. Disse brukes til analyseformål, produktforbedringer samt tilpasning av annonser og innhold. Les mer om informasjonskapsler og hvordan vi behandler personopplysninger på våre personvernsider.

Les mer Lukk