Denne fartsbomben er kåret til årets veteranbil

Tekst

Vil du få varsel hver gang Karl Eirik Haug publiserer noe?

Du bestemmer selv hvor ofte, og kan skru av varselet når som helst.

Avbryt
Foto

– Pedalene sitter så tett at jeg pleier å anbefale folk som vil prøve bilen, å ta av seg skoene.

En gurglende motor fra Ford, en grinete girkasse fra familiebilen Renault Espace og et glassfiberkarosseri på kun én meters høyde. Nils Harald Hegdahls (50) Lotus Europa er en fjærlett fartsbombe med moderat utslipp som det engelske, racingfokuserte merket skrudde sammen fra 1966 til 1975. Norsk sportsvognklubb har kåret det påkostede eksemplaret til Slagen Gruppens driftsoperatør i Sandefjord til Årets veteranbil 2019.

Cockpiten er trang som i et krigsfly?

Ja, hvis du er ørlite lengre enn mine 180 centimeter, sitter du fastklemt som en vinkork. Det er så vidt jeg selv får plass. Og pedalene sitter så tett at jeg pleier å anbefale folk som vil prøve bilen, å ta av seg skoene.

Hvorfor blinket du deg ut Europa?

Jeg har eid et utall ulike biler og har aldri hatt en med grommere lydbilde. Her er det ikke eksospotten som bråker, men luftfilteret, som produserer en mørk og fin lyd.

Hva er mest erkebritisk ved modellen?

Den sære designen. Enten liker du fasongen, eller så synes du den er stygg. Fra siden ser den jo ut som en pickup. Høyden på kun én meter er på nivå med registreringsskiltet på en Tesla. Men bak de pussige formene finner du en midtstilt motor som gir riktig vektbalanse og rekordlavt tyngdpunkt, en kombinasjon som var genistreken til skaperen av sportsbilprodusenten Lotus, Colin Chapman.

Fakta: Bil-cv

1994 Porsche 911 Carrera 3,2L (1986)

1994 Ford Eifel (1937)

1996 Porsche 911 (1974)

1998 Austin Seven Supersport Boattail (1936)

2002 Porsche 911 RSR replika (1973)

2003 Lotus Super Seven (1969)

2007 Lotus Super Seven (1965)

2007 Fiat 128 rally replika (1970)

2012 Caterham CSR 200 (1986)

2014 Fiat 126 (1976)

2018 Lotus Europa (ombyget) (1970)

Hva er likheten mellom Lotus 7 og rariteten Europa?

Den lave vekten. Denne veier nesten like lite som en Lotus Super Seven. Begge er dessuten like farlige å krasje med, men denne har i det minste tak. Du slipper å spise grus når du kjører.

Hvorfor har bilen et Ferrari-ratt?

Jeg har en kompis som vet at jeg har en dragning mot spesielle ratt og han ga meg dette fra en Ferrari 308. Jeg har funnet et likt ratt på Ebay, i mye dårligere forfatning til 13.000 kroner. Det skal jeg aldri selge, men ha med meg i graven.

Hva betyr klistremerket på hekken, «Originalbil er for gubbjævlar»?

Enkelte veteranbilentusiaster bannlyser flotte modifikasjoner som bredere felger og senking av understell. De vil bevare bilen i den stand den kom fra fabrikken, med skvettlappene i behold og gjerne medhjemmebrodert pute i bakvinduet, der det står «Hold avstand».

Er Europa en bil for fremtiden?

Ja, fordi den er bygget for nøysomhet. Den stiger i pris og er så sær at den vil være oppskattet uavhengig av trender.

* (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Vi bruker informasjonskapsler (cookies) for å gi deg en best mulig brukeropplevelse på DN.no. Disse brukes til analyseformål, produktforbedringer samt tilpasning av annonser og innhold. Les mer om informasjonskapsler og hvordan vi behandler personopplysninger på våre personvernsider.

Les mer Lukk