Dagens Næringsliv

Åpne i appen

Åpne

Pilotens brukskunst

Tekst
Foto
OSLO

Sas-flyver Peer Bell sirklet inn landets eneste Alfa Romeo Zagato SZ.

Sas-pilot Peer Bell (47) ville lande en maskin som Alfa Romeo Zagato SZ, men måtte vente lang tid før den nylig ble til salgs. I snart hundre år har det Milano-baserte verkstedet og designhuset Zagato bygget få, men finslepne spesialmodeller på oppdrag fra fabrikker som Ferrari, Aston Martin, Bentley og Maserati, i tillegg til Alfa Romeo.

Fakta: Bil-cv

1989 Mazda 323  (1982)

1996 Citroën BX  (1988)

2000 Alfa Romeo 156 2.0 TS Novitec Turbo  (2000)

2002 Alfa Romeo GTV6 3.0 (1985)

2005 Alfa Romeo 156 GTA  (2003)

2011 Ferrari Dino 308 GT4  (1974)

2012 Alfa Romeo GT 1300 Junior  (1970)

2013 Fiat Panda  (2005)

2014 Alfa Romeo 4C  (2014)

2015 Alfa Romeo SZ  (1991)

Hvorfor SZ nå?
Jeg har visst om akkurat denne bilen i mange år, og sjansen til å kjøpe den kom ifjor. «Nå eller aldri», tenkte jeg.

Hva er spesielt ved dette eksemplaret?
Det er den eneste på skilter i Norge, og importert allerede i 1996. Motoren ombygget fra 3.0 til 3.5 liter av Savali i Nederland. SZ er en levende legende blant Alfa-entusiaster, grunnet design, kjøreegenskaper og lavt produksjonstall.

Hva er mest italiensk ved førerplassen?
Sittestillingen: du trenger ikke å ha kropp som en sjimpanse, men det hjelper.

Hva skal man si om fasongen?
Jeg liker at bilen har et maskulint design: den ser ganske bøllete ut. Kallenavnet «Il Mostro» – monsteret – er kledelig. Ulempen ved særegen design og lavt produksjonsvolum er at karosserideler er like lett å få tak i som hønsetenner, og priset deretter.

Hva burde alle vite om Zagato?
Ugo Zagato, som grunnla firmaet i 1919, hadde en idé om å overføre konstruksjonsteknikker fra flyindustrien til biler, ved å gjøre dem lettere og mere aerodynamiske.

Hvorfor trenger verden Zagato?
Zagato er kjent for meget utfordrende design, motstykket til dagens stadig mere like og kjedelige såpestykker.

Er karbonfiber-dashbordet ekte?
Ja, ekte imitert karbonfiber.

Hva tenker du om at tidligere Citroën-designer Robert Opron krediteres for designen?
Ikke overraskende. Citroën skiller seg jo også ut. Opron tegnet jo blant annet SM og CX, som i likhet med SZ regnes som ikoner innen bildesign.

Får bilen deg til å føle deg som en pilot?
I forsvinnende liten grad. Jeg er blitt såpass gammel og nervøs at jeg aldri kjører så fort at bilen står i fare for å ta av.

Hvor ligger gleden, da?
Problemet er å holde seg alvorlig når en kjører denne bilen, også grunnet reaksjonen fra andre trafikanter. Dette er italiensk brukskunst på sitt beste. (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.