– Jeg tror bilen er verd 80.000 kroner bare i karbon

Tekst

Vil du få varsel hver gang Karl Eirik Haug publiserer noe?

Du bestemmer selv hvor ofte, og kan skru av varselet når som helst.

Avbryt
Foto

Når Per Arne Johansen først handler bil, vil han ha noe spesielt.

I år runder BMW 8-serie 30 år. Per Arne «Alpina» Johansen (62) har både første og seneste utgave stående på et gårdstun i Nes i Akershus. Han er alene i verden om samlingen, som inkluderer raringen Vauxhall Magnum, råtassen Ford Cortina GT og flere andre skapninger.

Hvorfor krysset du av alt ekstrautstyr for din nye BMW M850i xDrive?

Jeg vil ikke at det blir for mye skryt, men når jeg først handler bil, vil jeg ha noe spesielt. Den transparente girkulen alene koster rundt 6500 kroner, og inne i kulen lyser serienavnet «8». Og jeg tror bilen er verd 80.000 kroner bare i karbon. Materialet gjør bilen lettere – og dyrere.

Kallenavnet ditt «Alpina» hinter til din BMW 850 Alpina fra 1992?

Ja, med den bilen får jeg mye oppmerksomhet og tilbud fra folk over hele verden. Særlig arabere. Du finner enkelte 850 til salgs på det internasjonale markedet, men knapt noen 850 Alpina. Folk som spør om å kjøpe, vil alltid få «nei». De rene linjene har ingen har laget maken til siden.

Bor det en bil-estetiker i deg?

Nei, jeg har nok vært mest drevet av at bilene har power.

Fakta: Bil-cv

Per Arne Johansen har hatt en rekke traktorer, sportsbiler og lette motorsykler. Han husker ikke alle årstall, men her er et utvalg:

Suzuki 50 (1967)

Tempo Fighter (1972)

Ford Cortina GT (1966)

Vauxhall Magnum 2300 (1974)

BMW 323i Alpina (1982)

BMW 633 CSI (1980)

850 Alpina (1992)

BMW M850i xDrive (2019)

Har du alltid samlet BMW og Alpina?

Nei, jeg begynte å interessere meg for traktorer. De ble så mange her på gården at jeg solgte unna de fleste, og nå har jeg bare tre traktorer igjen. I mellomtiden tok interessen for motorsykler over. Til slutt hadde jeg så mange at jeg måtte rydde opp. Tilbake har jeg én Yamaha fra 1986.

Ved siden av alle BMW-ene har du også en Cortina GT og en Vauxhall Magnum?

Det har en enkel forklaring. De to siste er bilene jeg hadde i ungdommen. Men jeg skulle gjerne også kjøpe tilbake en 1971-modell Mazda RX-2 med wankelmotor. Den var rå. Jeg tror det er blitt mye av at folk ser tilbake: «Å, den bilen hadde vi.»

Hva skal du med en ny racerbil på norske veier?

Jo, fordelen er at jeg kommer raskt opp til fartsgrensen, og det er alltid godt å vite at jeg har ekstra power – selv om jeg ikke bruker den. Jeg lever nå, og vet ikke hva som kommer.

Kan sambygdinger tenke at din nye M850i er en skrytebil?

Det synes de sikkert. Folk får bare prate. Og folk får bare spørre meg, så får de svar. Men kanskje ikke det svaret de ønsker.

*(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Vi bruker informasjonskapsler (cookies) for å gi deg en best mulig brukeropplevelse på DN.no. Disse brukes til analyseformål, produktforbedringer samt tilpasning av annonser og innhold. Les mer om informasjonskapsler og hvordan vi behandler personopplysninger på våre personvernsider.

Les mer Lukk