Dagens Næringsliv

Åpne i appen

Åpne
Renee Nordli (tv.) & Ingrid Anderssen Moe (th.) Ford Cortina. - - Foto: Sune Eriksen

Renee Nordli (tv.) & Ingrid Anderssen Moe (th.) Ford Cortina. - - Foto: Sune Eriksen

– Det var helt nødvendig å grisekjøre

Tekst

Vil du få varsel hver gang Karl Eirik Haug publiserer noe?

Du bestemmer selv hvor ofte, og kan skru av varselet når som helst.

Avbryt
Foto

Renée Nordlie og Ingrid Anderssen Moe fullfører alltid billøp – selv om doningen går i oppløsning.

Onsdag 31. januar starter Renée Nordlie (45) i Rallye Monte-Carlo Historique for åttende gang, som kartleser for Ingrid Anderssen Moe (47). Mot en heftig deltageravgift på nesten 50.000 kroner får venninnene oppleve 24 timers kjøring uten søvnpause, livstruende glatte alpeveier og galla i Monaco – sammen med 15 andre norske blant rundt 300 påmeldte biler internasjonalt. Ford Cortinaen de skal kjøre, gjorde Trond Schea til rallylegende i norsk motorsport på midten av 1960-tallet.

Hva er Rallye Monte-Carlo Historique for deg?

Jo, enten synes du kjøring på smale, såpeglatte fjellveier er fryktelig slitsomt, eller veldig moro. Jeg liker konkurranseaspektet og det sosiale. Hvis veiene blir skikkelig glatte, gir det oss nordmenn en klar fordel over andre lands deltagere, fordi vi takler snø og is.

Hvorfor tvinge en antikvarisk Ford fra Oslo til Monaco?

Vel, jeg føler meg aldri helt trygg på at bilen holder til mål, for jeg har vært på mye rart. En gang løsnet hele eksosanlegget i det franske fjellpasset Col de Turini. Men vi kom oss over målstreken, selv med maks antall straffeprikker.

Andre gode minner?

Vi deltok i et annet løp i Portugal hvor det var helt nødvendig å grisekjøre for å rekke tidsfrister, og kjørte en VW 1500S fryktelig i stykker. Jeg har noen ordentlige søte bilder.

Fakta: Bil-CV

1995 Cortina 1100 MK1 (1965)

2000 Volvo Amazon (1970)

2002 Saab 99 EMS (1971)

2002 Porsche 356 B (1961)

2002 Ford Lotus Cortina (1965)

2003 Cortina GT Gr.2 (1964)

2004 Ford Escort GT (1970)

2005 Renault Dauphine Gordini (1963)

2006 Austin A40 (1961)

2008 VW 1500S (1965)

Hvilken del av Rallye Historique gir mest nerver?

Nattetappen, som er den siste, hvor tilskuere hiver snø og is ut i veibanen for å se oss skrense. Det er kjempegøy og resultatlisten blir ofte snudd på hodet. Men det er dessverre altfor mange som har kjørt utfor. Selv manøvrerer vi forsiktig, for vi vet at det kan være 300 meter rett ned.

Hva er trikset for å orke trynet på hverandre i 160 mil?

Alle løpene gjør at vi vet at vi trives sammen. Metoden vår er å sikre oss et høyt startnummer, slik at vi kan ta et glass vin på kvelden og kjøre av gårde sent på morgenen.

Hvilke tabber ødelegger mest for resultatet?

Misforståelse av høyre og venstre. Vi snur, og sier til hverandre at «det får vi ikke gjort en dritt med nå», og ratter fornøyde videre.

Hva er første belønning for strevet etter målstreken?

Løksuppe og litt vin på Café de Paris i Monte-Carlo, og kanskje prins Albert har stukket hodet inn gjennom sidevinduet for å gratulere, slik han gjorde forrige gang.

* (Vilkår)