Dagens Næringsliv

Åpne i appen

Åpne

Nybyggeren

Tekst

Vil du få varsel hver gang Karl Eirik Haug publiserer noe?

Du bestemmer selv hvor ofte, og kan skru av varselet når som helst.

Avbryt
Foto

Liv Klemmetsen mener alle burde bygge bilene sine selv.

I ti år har Liv Klemmetsen (63) rattet en eremitt. Skapningen ble i sin tid ble bygget av Trygve Westbye etter tegninger fra en 1949-utgave av det amerikanske gjør det selv-magasinet Mechanix illustrated. Klemmetsen, med 39 års fartstid som salgskonsulent i Stabburet og Grilstad, har deltatt i 18 av 20 Greta Molanders æresløp og en rekke andre race og utstillinger. Det hender også at hun ruller ned til butikken på hjemstedet Spydeberg.

Hva er den hjemmelagde Forden best til?

Mottoet mitt er å kjøre så møkka spruter. Jeg raser rundt overalt og har det så morsomt. Jeg liker å kjøre rally i sand og grus. Småbulker, rust og flekker er det som gjør gamle biler flotte. De verste ripene fikser jeg selv med bengalakk og malerkost.

Hvorfor er selvgjort velgjort?

Jo, ta skaisetene. Jeg har toppet dem med tykke, gode puter fra campingstolene mine. Derfor blir jeg ikke sliten av å kjøre 80 mil en helg.

Med campingputer er setebelter viktig for ikke å skli av setet?

Nei, nei, nei. Jeg skal fortelle deg en ting: hvis kjører du åpen bil og velter, blir du garantert klemt i hjel om du sitter fastspent med belter.

Fakta:

Bil-CV

1973 Opel Kadett (1965)

1977 Ford Cortina (1969) 

1987 Mercedes 300 E st. v. (1983)

1997 Triumph Herald Special (1968)

2006 Ford V8 hjemmebygget (1933)

Hun har i tillegg hatt en rekke firmabiler

Hva må jeg kunne for å kjøre Forden?

Du må ha sterke armer, alternativt opparbeider du dem kjapt. Her finnes ingen servo. Og med mekaniske bremser må du beregne lang stoppdistanse for de mange Teslaene som kan komme i veien.

Hvilken status har Forden i nabolaget ditt?

Ingen klarer helt å putte den i en sosial bås, men til gjengjeld hører alle at det er jeg som kommer kjørende.

Hvilken status har den i rushtrafikken i Østfold?

Bilister tenker: «Her kommer en sinke.» Derfor tvinger de seg frem for å legge seg foran meg. Det de ikke vet, er at jeg lett kan kjøre fra dem om jeg vil. Og når jeg starter V8-motoren utenfor butikken, ruller øynene rundt i hodene på folk.

Hva er det siste du har gjort med bilen?

Å montere bredere felger bak for å gjøre bilen enda tøffere.

Er dette drømmebilen?

Ja, fordi den er en ordentlig bruksbil. Den er det motsatte av sånne utstillingsbiler, der eierne flyr rundt med pussefillene. Det er et sant gubbevelde.

Chevrolet El Camino: - Den oser litt av Trump-land(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.