Dagens Næringsliv

Åpne i appen

Åpne

Utforløype

Tekst
BEKKIMELLOM. Mads Mørch er ansvarlig for at bakkene i Oslo vinterpark fungerer gjennom sesongen, og Argo 8x8 er blitt et uvurderlig arbeidsverktøy. PS: Bildet er tatt i god tid før planlagt sesongåpning 1. desember. Foto: Sune Eriksen

BEKKIMELLOM. Mads Mørch er ansvarlig for at bakkene i Oslo vinterpark fungerer gjennom sesongen, og Argo 8x8 er blitt et uvurderlig arbeidsverktøy. PS: Bildet er tatt i god tid før planlagt sesongåpning 1. desember. Foto: Sune Eriksen

Alpinanlegget i Tryvann er straks sesongklart. MADS MØRCH gjør siste vedlikehold med ARGO 8x8.

Fakta: cv

Mads Mørch kusker to ulike Argo, hvorav ­denne ble kjøpt ny i 2012. Før hadde Oslo vinterpark arbeidskjøretøy som Mørch ­mener ikke når opp.

I gresk mytologi er Argo et fartøy som blir tatt av havet og omgjort til stjernebilde. I alpinanlegget Oslo vinterpark gjør det kanadiskbygde kjøretøyet med samme navn klart for puddersesong ­etter vedlikehold av blant annet 175 snøkanoner. Snø- og preppsjef Mads Mørch (45) fremholder at den åttehjulsdrevne Argo 8x8 mingler skånsomt med områdets natur og dyreliv.

Dette er en kjølig arbeidsplass?
Nei, kombinasjonen av formsydd, heltett plastoverbygg og uvanlig kraftig varmeapparat gjør den til alle tiders varmestue.

Hva skal til for at Argo velter?
Fritt fall! Jeg tror den tåler både 50 og 60 graders helning på grunn av ekstremt lavt tyngdepunkt og intelligent fordelt marktrykk. Jeg har kjørt fint i unnarennet i Holmenkollen, som skal være 38 grader.

Hvordan svinger den?
Ved at kraftoverføringen reduseres til 30 prosent på den ene hjulrekken.

Hva kan Argo som ingen andre kjøretøy kan?
Lirke seg frem på bratte eller kronglete steder i snøanlegget med utstyr som krever nitid vedlikehold.

Hva er nærmeste konkurrent?
Finnes ikke. Både ATV, snøscooter og landbrukstraktor mangler Argos smidighet.

Er lav toppfart en hemsko?
Nei, 25 km/t toppfart er helt topp. Hastighetsbegrensning var et viktig kjøpsargument. Jeg har kjørt mye mc- og bilcross, og ser etter hvert hvor viktig det er å holde igjen motorisert ferdsel i utmark.

Når brukes Argo til ren moro?
Altså, som amfibiekjøretøy kan den krysse både elver og innsjøer.

Hvilket kjøreantrekk er riktig?
Varmedress, men ingen hjelm. Noe av det beste med åttehjuling med lav topphastighet er at den kan kjøres lovlig uten hodebeskyttelse.

Hva slags vedlikehold krever Argo?
To ting: Smøring av kjedene som overfører kraften fra Daihatsu-motoren. De går fort tørre om man ikke passer på. Pluss å se etter at lufttrykket i dekkene er svært lavt, om lag bare 5–7 psi. Velfylte dekk gir for lite flate mot underlag.

Hva stopper Argo?
Tømmerstokker og store steiner. Og jeg har sittet fast i et jordhøl. Den raske løsningen var å dra seg opp med kjøretøyets vinsj, som jeg enkelt festet rundt et tre.

Hva trenger jeg for å skaffe maken?
Bare vanlig førerkort for personbil, litt vett og om lag 150.000–200.000 kroner.

Les om flere kjøretøy.
Les mer fra D2 her.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.