Hvem sitter med makten i moteindustrien? Hvordan bruker portvokterne sin påvirkning? Elise By Olsen (18), som ble internasjonalt kjent som «verdens yngste magasinredaktør» i en alder av 15, er klar med et nytt magasin som utforsker disse spørsmålene.
– Wallet er basert på dialog i tekstform, men vi ønsker at formatet skal uttrykke nye ideer – også visuelt, sier hun.
Autoritet
I første utgave er Adrian Joffe, sjef i klesmerket Comme des Garçons og konseptbutikken Dover Street Market, Jefferson Hack, grunnlegger av magasinene Dazed, Another og Nowness, og Sarah Andelman, grunnlegger av og innkjøper for nylig nedlagte Colette i Paris, intervjuet.
– Vi er interessert i hvordan de som er på toppen av gamet, autoritetene, administratorene, betrakter sin innflytelse. Vi har valgt ut tre personer i maktposisjoner, CEO-en, innkjøperen og redaktøren, til en samtale om autoritet og hvem som bemanner den.
Elise By Olsen, som resignerte som Recens-sjef da hun fylte 18 år i høst, «fordi kjernen i prosjektet var at Recens Paper skulle være et blad laget av og for unge», har arbeidet med Wallet i snaut to år, denne høsten tett på bransjen i Paris.
Smal sak. Wallet er kun elleve centimeter bred og får plass i bukselommen.
Med på laget er blant annet Geir Haraldseth, leder for Rogaland Kunstsenter, og art director Morteza Vaseghi.
Magasinets format er lite, elleve centimeter bredt og 22 centimeter høyt, men har annonser fra størrelser som Adidas og Gucci. Det er nå til salgs på Narvesen og på nett.
– Wallet passer i jeanslommen, og kompletterer konseptet til en ordentlig lommebok: en refleksjon av hvem du er, en del av ens nødvendigheter, veldig personlig og et symbol på kapitalistiske verdier.
Temanummer. Wallets debutnummer kretser rundt maktstrukturer i motebransjen. Art director er den samme som i Recens Paper, Morteza Vaseghi.
Spørsmål-svar. Olsen intervjuet Adrian Joffe, sjef i klesmerket Comme des Garçons og butikken Dover Street Market, på kontoret hans i Paris uten pr-folk til stede.
Konsulent
Den bråmodne Oslo-jenta, som hoppet av videregående for å satse på en karriere innen motefeltet, har lykkes i å samle nok trofeer på cv-en til jevnlig å dukke opp i den internasjonale motepressen.
Groruddølen tar nå også konsulentoppdrag for bransjens to giganter, luksuskonglomeratene LVMH og Kering.
– Hvordan lykkes man med å bedrive kritisk motejournalistikk og samtidig arbeide for eierne av hele sirkuset?
– Jeg tror man må implodere, altså gjøre endringer fra innsiden av bransjen, som en del av systemet, sier Elise By Olsen.
– Skriv gjerne at jeg er en double agent.(Vilkår)