Dagens Næringsliv

Åpne i appen

Åpne

Balmain + H&M = sant

Tekst
Foto: H&M

Foto: H&M

De siste årene er design­sam­arbeid blitt en hard kommersiell valuta i motebransjen.

Hennes & Mauritz var tidlig på ballen, først gjennom samarbeidet med Karl Lagerfeld i 2004. Elleve år senere er H&M klar for en samarbeidskolleksjon med det ­franske motehuset Balmain – grunnlagt av Pierre ­Balmain i 1946. Sjefdesigneren Olivier Rousteing (30) ble ansatt allerede som 26-åring, og er kjent for å ha gjort merket med de ekstremt brede skuldrene mer ­gatemotevennlig, og ikke minst til en favoritt blant ­artister og megakjendiser som Beyoncé, Kanye West, ­Rihanna og Kardashian-klanen. Med det er merket blitt stort i USA.

Balmain var den første franske merkevaren som nådde en million følgere på Instagram, og i forbindelse med H&M-kolleksjonen lanserer motegiganten hele ni Balmain-relaterte hashtags, fordelt mellom Instagram, Facebook og Twitter.

– Jeg er spent på at designet mitt skal selges over hele verden, i mange land som aldri har hatt Balmain før. Jeg gleder meg til å se det i gatene, endelig gi folk mulig­heten til å kjøpe antrekk de alltid har drømt om å gå i. Men først og fremst ønsker jeg å spre et budskap om mangfold med denne kolleksjonen, at mote skal være for alle, uansett hvem du er og hvor du kommer fra, ­skriver Rousteing i en epost til D2.

– Hvor viktig er sosiale medier i mote i dag?

– Sosiale medier er blitt en viktig del av luksus­verdenen. Det kommer helt naturlig for meg og min generasjon. Instagram er blitt måten vi kommuni­serer på, hvordan vi uttrykker oss og hvordan vi lever livene våre. Jeg elsker hvordan sosiale medier har ­åpnet ­dører for mote, og bragt mote og luksus nærmere mennesker over hele verden. Etter et show er det de kritikerne jeg bryr meg mest om, følgerne på Instagram, og jeg elsker at de føler at de er en del av ­Balmain-verdenen uansett hvor de lever. Da vi startet dette samarbeidet, visste jeg at jeg ville ha en hash­tagg, #HMBalmaination.

– Hvor leter du etter inspirasjon?

– Mange steder. Jeg refererer alltid til motehusets ­historie og tradisjoner, fordi Pierre Balmain lagde et motehus basert på både godt håndverk og innovasjon. Men jeg er fremdeles i en prosess der jeg finner ut hvem jeg er som designer, og hvor langt jeg kan pushe meg selv. Jeg er inspirert av mange fantastiske ikoner i popkulturen, enten det er Michael Jackson og Prince, eller dagens ikoner som Rihanna og Justin Bieber. Jeg kikker også alltid på hvordan folk kler seg på gaten. Hva er det den og den gjør som bidrar til at stilen deres er så uanstrengt og kul? Jeg får inspirasjon fra mange ting, men resultatet blir alltid totalt Balmain.

Kolleksjonen er i butikkene 5. november.

Les også:
UTELIV: Kjendisene flokker til André Balazs' hoteller

DRIKKE: Myken på Helgelandskysten har ti fastboende - og verdens nordligste whiskydestilleri

TRENINGSMAT: Mesterkokk Jonas Lundgren slår et slag for karbohydratene

MAT: Yakitorirestaurant i Tokyo har brukt samme saus i 60 år

Les mer fra D2 her(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.