Utfordrer billigkjedene med pantebutikk for klær

Tekst

Vil du få varsel hver gang Maiken Svendsen publiserer noe?

Du bestemmer selv hvor ofte, og kan skru av varselet når som helst.

Avbryt

Sarah Elise Gjemdal ville skape et alternativ til «fast fashion». Nå åpner den norske gründeren klespantebutikk i København.

Godt brukt. 25 år gamle Sarah Gjemdal skrev forretningsplanen da hun var 19 år. For tre år siden åpnet hun bruktbutikken Sarah. Nå satser hun med Hello Goodbuy, et pantekonsept for klær, i København.

Godt brukt. 25 år gamle Sarah Gjemdal skrev forretningsplanen da hun var 19 år. For tre år siden åpnet hun bruktbutikken Sarah. Nå satser hun med Hello Goodbuy, et pantekonsept for klær, i København.

– Min visjon har hele tiden vært at å handle brukt skal være mer fristende enn å handle nytt, sier Sarah Elise Gjemdal (25).

For seks år siden skrev hun en forretningsplan på pikerommet hjemme i Moss. Gjemdal var 19 år, og drømte om å skape en kjede for salg av fine, brukte klær. Ett av målene var å være på plass i Danmark innen 2021.

Tre år senere åpnet hun en pop-up-butikk for «panting» av klær, kalt Sarah Panter, i Trondheim. Butikken skulle egentlig være åpen i tre måneder – det ble 14.

Nå har hun tatt med seg erfaringene fra Trondheim og flyttet til motebyen København, der hun åpner samme konsept under navnet «Hello Goodbuy».

– Markedet for second hand-klær er mer modent her, og mange er vant til, og vil faktisk aller helst, handle brukt tøy, sier Gjemdal.

Fakta: Hello Goodbuy

Pante-konsept for brukte klær

Startet av gründer Sarah Elise Gjemdal.

www.hello-goodbuy.dk/

Neste skritt vil bli å prøve seg i Tyskland.

Åpenbaring i Moss

Gjemdals idé handler om at folk kan levere brukte klær til butikken, som setter en salgspris på plagget og betaler 25 prosent av dette tilbake til den som leverer, eller få 40 prosent i «kreditt» som kan brukes på annet tøy i butikken. Tanken er at folk blir motivert til å ta med seg de plaggene de føler er «for fine til å levere i en container», men som de heller ikke bruker.

Ideen fikk hun i 2014. Hun fikk øynene opp for Fretex, og lurte på hvorfor ikke flere unge handlet brukt. Hennes teori var at om man flyttet bruktklærne som appellerte til unge inn i egen butikk, ville man skape et reelt alternativ til «fast fashion»-butikkene, altså de rimelige kleskjedene. Amerikanske modeller som Crossroadstrading og Buffalo Ecxhange bidro også til inspirasjon, og ambisjonen har vært å skape et «brand», ikke enda en «typisk bruktbutikk».

Litt klær, litt støtte og litt selvtillit

Da Gjemdal flyttet til Trondheim etter videregående, ønsket hun egentlig bare å satse på prosjektet, men fulgte foreldrenes råd om å studere litt først. Det ble ett år med markedsføring på BI. Parallelt undersøkte hun hvilke støtteordninger som fantes, men fant få som passet størrelsen på hennes bedriftsidé.

I 2017 fikk hun likevel 5000 euro, en kontorplass på NTNU og en mentor gjennom Climate-KIC, et EU-støttet fond for realisering og kommersialisering av grønne løsninger.

– Det ble avgjørende at jeg fikk kontorplass, midler til å kjøpe klær, litt støtte og litt selvtillit, sier hun.

I løpet av 2017 og 2018 omsatte selskapet hennes, Label Secondhand as, for over en million kroner. Et overskudd på noen hundre tusen ble det også.

Flagger ut

I Norge kjøper man fremdeles mest nytt, ifølge tall fra Forbruksforskningsinstituttet Sifo. Nordmenn kjøper i snitt 23,5 nye plagg i året; mindre enn ett av disse er brukt. Gjemdal tror hun var litt tidlig ute med konseptet i Trondheim, og i 2018 bestemte hun seg for å legge ned.

– Jeg var veldig sliten etter de 14 månedene, så jeg trengte litt tid til å hente meg inn igjen.

Tiden har hun brukt på å fullføre studiene, jobbe videre med butikkideen og få kontakt med en dansk investor. I sommer tok hun flyttelasset med seg til København, og i november åpner hun butikk med «skrekkblandet fryd».

– Men mest av alt gleder jeg meg veldig mye.

* (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Informasjonskapsler og personvern

Dagens Næringsliv er ansvarlig for dataene du oppgir og dataene vi samler om dine besøk på DN.no. Vi bruker informasjonskapsler og dine data til å analysere og forbedre tjenestene, og til å tilpasse annonser og deler av innholdet du ser og bruker. Dersom du er innlogget, kan du endre dine innstillinger for personvern.

Les mer Ok, jeg skjønner