Dagens Næringsliv

Åpne i appen

Åpne

Forretningsplanen ble skrevet i løpet av én natt

Tekst

Vil du få varsel hver gang Yngve Sikko publiserer noe?

Du bestemmer selv hvor ofte, og kan skru av varselet når som helst.

Avbryt

Etter å ha drevet motebutikk i fem år, var Jostein Wålengen lei av bransjen. Så kom han over silketrykkutstyr på Finn.

Kunstens bakside. Ida Ekblad er blant kunstnerne som har samarbeidet med 10/10. Ville man gjettet seg til det ved å se baksiden av denne langermede genseren?

Kunstens bakside. Ida Ekblad er blant kunstnerne som har samarbeidet med 10/10. Ville man gjettet seg til det ved å se baksiden av denne langermede genseren?

– Det som er spennende med tekstiltrykk, er at det kan knyttes veldig tett til en opplevelse, sier Jostein Wålengen (28).

– Du kan ta noe som ikke er fysisk – en idé, følelse eller en opplevelse – og så bare swoop, kjøpe noe som er med deg for alltid. Det synes jeg er skikkelig fint.

Fakta: 10/10

Trykkeri og butikk.

Etablert i 2019 av Jostein Wålengen og Eirik Hellebust. Butikk i Markveien 32 A i Oslo.

Uttales «ti av ti».

10-10.no

Wålengen sitter på et av få møbler i et sparsomt innredet butikklokale på Grünerløkka i Oslo. Etter fem år som eier av motebutikken Nr. 9 på Frogner, var Wålengen lei av både mote- og butikkbransjen. Han bestemte seg for aldri å ha en fysisk butikk igjen.

Slik ble det ikke: I begynnelsen av juni ble lokalet, som før huset en frisør (det lukter fortsatt hårvoks på toalettet), butikken til tekstiltrykkeriet 10/10.

– Da jeg drev den forrige butikken, hadde jeg andre ambisjoner. Jeg ville lage et imperium, liksom. Det har jeg ikke noe behov for nå.

Hver dag. Butikken til 10/10 er åpen hele uken og drives parallelt med trykkeriet. Jostein Wålengen opplyser om at han uansett hater å ha fri.

Hver dag. Butikken til 10/10 er åpen hele uken og drives parallelt med trykkeriet. Jostein Wålengen opplyser om at han uansett hater å ha fri.

Kulturnettverk

Mange trykkerier er optimalisert for profilering av arbeidstøy, og Wålengen sier de «ikke har en kobling opp mot» markedet, som allerede er tettpakket. 10/10 ser derfor i en annen retning: kulturlivet.

– Det er mer naturlig at vi bruker det eksisterende nettverket vi har innen kunst og kulturnæringen, sier han.

Fra før har trykkeriet samarbeidet med kunstnere som Maria Pasenau og Hilde Honerud, og solgt promo-effekter designet av Ida Ekblad for plateselskapet Schloss Records, men i løpet av åpningsmåneden juni slippes en rekke nye samarbeid. Først ut er Ekblad igjen, hvis arbeider ellers fyller Kunstnernes Hus' overlyssaler hele denne sommeren.

Deretter følger i tur og orden Henie Onstad, visningsrommet Pyton, og til slutt miljømaskoten Blekkulf. Samarbeidet med Pyton har Erling Viksjø som tema. Blant annet kan man kjøpe en bit av Y-blokken støpt inn i en kube. I butikken kan man også kjøpe digitale trykk av plakater og tekstiler som blir laget mens man venter.

Madam. Det kunstnerdrevne galleriet og plateselskapet Schloss Records og 10/10 har samarbeidet lenge allerede. Nå får også resten av Norges kulturliv en bit av merch-kaken.

Madam. Det kunstnerdrevne galleriet og plateselskapet Schloss Records og 10/10 har samarbeidet lenge allerede. Nå får også resten av Norges kulturliv en bit av merch-kaken.

Skitten bransje

10/10 ble grunnlagt i 2019 av Wålengen og kunstner og illustratør Eirik Hellebust (28). Opprinnelig var bedriften kun en bigeskjeft til Wålengens hovedgeskjeft, produksjonsbyrået 8392 – så kom han over et konkursbo med silketrykkutstyr på Finn. Luften var uansett på vei ut av 8392-ballongen.

– Jeg skrev en forretningsplan i løpet av én natt. Så kjørte vi bare på.

I tillegg til samarbeidene med kunst- og kulturliv, er veldedige samarbeid en viktig del av 10/10. Overskudd fra klessalg har gått til blant annet Rio (Rusmisbrukernes interesseorganisasjon), Dråpen i Havet og FNs koronahjelpefond.

Mer kuriøst har de også solgt t-skjorter til inntekter for Yoga & Sport with Refugees, en organisasjon som tilbyr trening og yoga i flyktningleirer.

– Det er ikke alltid blitt de store summene, men det gjør likevel at jeg sover litt bedre om nettene, sier Wålengen.

– Tekstilbransjen er unektelig ganske skitten.

* (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Informasjonskapsler og personvern

Dagens Næringsliv er ansvarlig for dataene du oppgir og dataene vi samler om dine besøk på DN.no. Vi bruker informasjonskapsler og dine data til å analysere og forbedre tjenestene, og til å tilpasse annonser og deler av innholdet du ser og bruker. Dersom du er innlogget, kan du endre dine innstillinger for personvern.

Les mer Ok, jeg skjønner