Dagens Næringsliv

Åpne i appen

Åpne
Kjønnsnøytralt. – Jeg vil at våre barn skal kunne kle seg i det de selv ønsker, uten at noen skal diktere hva som er gutte- eller jenteklær. Tøy lar klær være klær og barn være barn, sier Colleen Christiansen, som står bak det nystartede klesmerket.

Kjønnsnøytralt. – Jeg vil at våre barn skal kunne kle seg i det de selv ønsker, uten at noen skal diktere hva som er gutte- eller jenteklær. Tøy lar klær være klær og barn være barn, sier Colleen Christiansen, som står bak det nystartede klesmerket.

Gründeren fant ikke barneklær uten glitter og fjas

Tekst

Vil du få varsel hver gang Line Blikstad publiserer noe?

Du bestemmer selv hvor ofte, og kan skru av varselet når som helst.

Avbryt

Da startet hun like godt sitt eget merke for å lage mer kjønnsnøytrale og miljøvennlige barneklær.

– Tøy springer rett og slett ut fra en frustrert mamma som har tatt saken i egne hender, sier Colleen Christiansen (38).

Med det nye klesmerket Tøy ønsker grunnleggeren å bidra til et mer kjønnsnøytralt, brukervennlig og miljøvennlig klesmarked for barn mellom ett og ti år. Etter å ha jobbet i medie- og tv-bransjen i 15 år fikk hun sitt første barn – en gutt – og oppdaget hvor vanskelig det var å finne klær uten trykk og skrift. Som en enkel rød genser – uten et glitrende hjerte.

Enda verre ble det da hun fikk en jente, og de fleste overdelene var dekorert med puffermer, blondekanter og enhjørninger.

– Vi må tenke på hvordan dette er med på å forme barna våre og samfunnet ellers, og bli mer bevisst på de valgene vi tar på vegne av våre barn.

Fakta: Tøy

Nytt norsk klesmerke for barn, grunnlagt i 2019 av Colleen Christiansen.

tøy.com

Uten klølapp

Colleen Christiansen tok permisjon fra jobben, begynte å gjøre research og kom tidlig i kontakt med Moire Designbyrå, som har lang erfaring i design- og klesbransjen og tilbyr bærekraftig produksjon i Europa.

Målet var å lage en tidløs og komfortabel basisgarderobe, til lek og bevegelse, av bomull, som er behagelig å ha på kroppen – uten den kløende lappen i nakken. Fargene skulle være nøytrale, slik at plaggene kan gå i arv, og brukes av flere barn, uavhengig av kjønn.

– De skal kunne kombineres med alt det andre de har i skapet, og er laget for å vokse med barnet, sier Christiansen.

– Vi har tenkt på bærekraft hele veien: Klærne i økologisk bomull produseres i Europa, fraktes med lastebil, pakkes i nedbrytbare poser og bruker resirkulert papir på merkelappen.

Utsolgt

Klærne selges på merkets eget nettsted, og i butikken Konstabel på Torshov i Oslo.

– I første omgang har det vært viktig å undersøke om dette er noe flere kan tenke seg, og det ser sånn ut. Nå utvider vi med flere basisplagg til neste kolleksjon, sier Christiansen, som synes det har vært morsomt å se hva som selger best.

– Det er ikke alltid det man tror. Det viste seg for eksempel at flere enn meg savnet smale bukser i mykt collegestoff.

Merkenavnet kom opp tidlig i prosessen, og oppsummerer kort og godt hva merket skal være.

– Jeg var opptatt av at det skulle ha en skandinavisk identitet – og jeg er glad for at vi fikk med ø-en, selv om mange mener at det ikke er så lurt hvis du skal satse i utlandet. Jeg trøster meg med at både Nøstebarn og Norrøna har klart seg bra.

* (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.