Dagens Næringsliv

Åpne i appen

Åpne

Disse solbrillene er laget av plastflasker

Tekst

Vil du få varsel hver gang Regine Stokstad publiserer noe?

Du bestemmer selv hvor ofte, og kan skru av varselet når som helst.

Avbryt

– Ingen vet nøyaktig hvordan bransjen vil se ut.

Unisex. Samarbeidet COS x Yuma Labs presenterer fem unisex solbriller, og er designet slik at hver del kan resirkuleres.

Unisex. Samarbeidet COS x Yuma Labs presenterer fem unisex solbriller, og er designet slik at hver del kan resirkuleres.

«Morgendagens solbriller av gårsdagens søppel. Designet for endeløse somre.»

Fakta: Cos x Yuma Labs

Slippes 9. mars.

Består av fem stiler – alle unisex.

Pris: Cirka 1000 norske kroner.

Slik lyder Yuma Labs’ slagord, et Antwerpen-basert merke som lager solbriller av resirkulerbare plastflasker, gamle kjøleskap og bilpaneler ved hjelp av 3D-printer.

Nå har Yuma Labs produsert den første solbrillekolleksjonen til kleskjeden COS – en av H&Ms underkjeder. Samarbeidet COS x Yuma Labs presenterer fem unisex solbriller, og er designet slik at hver del kan resirkuleres. Blir de ødelagt, kan de sendes tilbake til Yuma Labs – som gjør dem om til nye solbriller.

Solrik. Merkenavnet Yuma Labs referer til det mest solrike stedet på jorden, Yuma, i delstaten Arizona i USA.

Solrik. Merkenavnet Yuma Labs referer til det mest solrike stedet på jorden, Yuma, i delstaten Arizona i USA.

Klimavennlige. Yuma Labs lager solbriller av resirkulerbare plastflasker, gamle kjøleskap og bilpaneler ved hjelp av 3D-printer.

Klimavennlige. Yuma Labs lager solbriller av resirkulerbare plastflasker, gamle kjøleskap og bilpaneler ved hjelp av 3D-printer.

Paradoks

– Samarbeidet mellom Yuma Labs og COS bringer en sirkulær designfilosofi til et helt nytt publikum, skriver Lenja Doms, daglig leder i Yuma Labs, i en epost til D2.

– Er det ikke et paradoks å snakke om bærekraft samtidig som forretningsmodellen handler om å selge mest mulig?

– Vi mener det er viktig å innovere og eksperimentere, slik at vi hele tiden tar skritt mot en mer bærekraftig industri. Underveis vil vi møte motsetninger eller nye utfordringer, men i mellomtiden bør ikke dette hindre oss i å teste nye ting, skriver Doms.

I endring. – Ingen vet nøyaktig hvordan bransjen vil se ut, så vi bør ta små skritt sammen, skriver Lenja Doms, daglig leder i Yuma Labs.

I endring. – Ingen vet nøyaktig hvordan bransjen vil se ut, så vi bør ta små skritt sammen, skriver Lenja Doms, daglig leder i Yuma Labs.

Yoghurtbeger

Ved å ta tilbake solbrillene etter endt levetid, mener Doms at de viser et eksempel på hvordan moteindustrien kan se ut i fremtiden.

– Ingen vet nøyaktig hvordan bransjen vil se ut, så vi bør ta små skritt sammen, skriver hun.

Kleskolleksjonen til COS som lanseres samme dag, er basert på garderobeklassikere med alt fra skreddersydde sett til lett strikk og uanstrengte blazere. I tillegg til plagg laget av materialer som økologisk bomull, inneholder kolleksjonen smykker laget av resirkulerte yoghurtbegre.

*(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Informasjonskapsler og personvern

Dagens Næringsliv er ansvarlig for dataene du oppgir og dataene vi samler om dine besøk på DN.no. Vi bruker informasjonskapsler og dine data til å analysere og forbedre tjenestene, og til å tilpasse annonser og deler av innholdet du ser og bruker. Dersom du er innlogget, kan du endre dine innstillinger for personvern.

Les mer Ok, jeg skjønner