Dagens Næringsliv

Åpne i appen

Åpne

– Vi har tatt vare på alt: utstoppede hester og skjorter som folk er blitt myrdet i

Tekst

Vil du få varsel hver gang Ragnhild Brochmann publiserer noe?

Du bestemmer selv hvor ofte, og kan skru av varselet når som helst.

Avbryt
Oscar-kostyme. Gunn Wållgren som matriarken Helena Ekdahl i «Fanny og Alexander». En av flere bergmankse «urkvinner». Kostymøren Marik Vos vant Oscar for beste kostymer i 1985.

Oscar-kostyme. Gunn Wållgren som matriarken Helena Ekdahl i «Fanny og Alexander». En av flere bergmankse «urkvinner». Kostymøren Marik Vos vant Oscar for beste kostymer i 1985.

Ny utstilling viser hvordan Ingmar Bergman brukte kostymene til å skape kvinnen i sitt bilde.

Selv den som ikke har sett en film av Bergman, har sett en film av Bergman: bilder av Døden som spiller sjakk på stranden, de kraftige kjevene til Max von Sydow – og først og fremst, «alla dessa kvinnor». Bergmans kvinner.

Men hvordan ble en skuespillerinne en Bergman-kvinne? Og hvor viktig var innpakningen deres, kostymene, for at filmene skulle bli som de ble: så minneverdige og så ekstremt gjenkjennelige?

Fakta: «Bergman på modet: Kvinnoroller och kostymer i Bergmans filmer»

Utstilling på museet Hallwylska i Stockholm, i anledning Bergmans 100-årsjubileum

hallwylskamuseet.se

Løfter