Nytt norsk motemerke tar opp kampen mot klesindustrien

Tekst

Vil du få varsel hver gang Regine Stokstad publiserer noe?

Du bestemmer selv hvor ofte, og kan skru av varselet når som helst.

Avbryt

Kontrast Project lager klær som forandrer seg i takt med tiden.

– Jeg vil ikke bare fôre produksjonsmonsteret, sier Kine Homelien (28), grunnlegger av det norske klesmerket Kontrast Project, som designer og produserer klær av hamp.

– Designen vår er enkel med rene linjer. Og siden hamp er en av de sterkeste naturfibrene vi har, holder passformen seg over tid.

Fakta: Kontrast Project

Norsk klesmerke grunnlagt av Kine Homelien. Aktuell med kolleksjonen Brisk.

kontrastproject.com

Klærne produseres nesten 100 prosent lokalt i Nepal. Ettersom dyrking av industriell hamp ikke er lovlig i Nepal, må den hentes fra Kina. På grunn av dets slektskap til cannabisplanten er hampdyrking ulovlig også i Norge.

Slangesmykker

Homeliens forhold til Nepal startet med en praktikantstilling i hjelpeorganisasjonen Mountain People i 2013. Så kom jordskjelvet i 2015.

– Jeg hadde vært der bare én uke tidligere og gått i fjellene i regionen Upper Mustang, sier hun.

Homelien forteller at hun og en venn i Nepal allerede da hadde jobbet med en smykkekolleksjon laget av gamle sykkelslanger.

– Det tok jeg med meg til København, og innen to uker hadde jeg og Hedda Skandsen, som var med å starte Kontrast Project, samlet inn 15.000 kroner gjennom salg av smykker som gikk til Mountain People. Det var vel da vi forsto hvilken sosial nytte design kan ha.

Omstilling: Kine Homelien, grunnlegger av Kontrast Project, sier det har vært vanskelig å skape ting lokalt. – Navnet Kontrast Project kommer av at vi forsøker å være en kontrast til vanlig masseproduksjon. Løsningen på klimakrisen får vi ikke om vi ikke eksperimenter med produksjonsmåter. Vi må omstille oss, Homelien. Foto: Thea Sneve Løvstad

<p>Model: Maria Huseby </p>

Model: Maria Huseby

Fornuft og følelser

Med hamp og naturlig farging ønsker Homelien å utforske alternativer til moteindustriens dominerende klesproduksjon. Dette vil hun gjøre ved å kombinere det rasjonelle perspektivet hun har med seg fra Copenhagen Business School, samt det hun beskriver som et mer følsomt perspektiv fra tekstilformidlerutdannelsen på UCC i København.

– På økonomiskolen er det ideen om det rasjonelle mennesket som regjerer. På tekstil-studiet handlet det mer om hvordan estetikk påvirker oss. Men det som er interessant, er hvordan fornuft og følelser henger sammen. Hvordan kan man lage et langvarig uttrykk som man ikke går lei av?

Homeliens svar er plantefarging som forandrer fargetone over tid.

– En blå bukse farget med naturlig indigo vil alltid være blå, men fargetonen vil forandre seg med bruk og vask.

* (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Vi bruker informasjonskapsler (cookies) for å gi deg en best mulig brukeropplevelse på DN.no. Disse brukes til analyseformål, produktforbedringer samt tilpasning av annonser og innhold. Les mer om informasjonskapsler og hvordan vi behandler personopplysninger på våre personvernsider.

Les mer Lukk