Danskene har fått sitt eget moteleksikon

Tekst

Vil du få varsel hver gang Anders Kemp publiserer noe?

Du bestemmer selv hvor ofte, og kan skru av varselet når som helst.

Avbryt

Her kan du finne ut hvem som er hvem i danske mote.

Skulpturell. Cecilie Bahnsen er utdannet fra Royal College of Art i London, og jobber med håndsydd og feminint luksustøy. Her fra våren 2018.

Det er 16 år siden Politikens forlag ga ut leksikonet «Fra couture til caos» (2002) med den danske moteskaperen Mads Nørgaard som redaktør. Nå er «oppfølgeren» med den likefremme tittelen «Dansk Modeleksikon» ute på Gyldendal.

Fakta:

«Dansk Modeleksikon»

Av Mads Nørgaard og Anne Christine Persson

Mer enn 400 artikler og over 30 essay og andre bidrag fra motebransje-kjennere.

Gyldendal forlag (318 sider).

gyldendal.dk

Oppslagsverket på drøyt 300 sider er en slags hvem er hvem-oversikt i floraen av designere, motehus, fotografer, stylister og modeller på andre siden av Skagerrak. Boken er også et tidsportrett over danskenes nyvunne status i nisjene elegant mid price-mote, streetwear og hipt barnetøy – og en påminner om at det ikke bare handlet om Noma, Olafur Eliasson, sykling uten hjelm og dansk krim da København ble solgt inn som en av verdens kuleste byer på 2010-tallet; Copenhagen tok også over hegemoniet fra Stockholm som Nordens viktigste moteby.

Begeistring og bærekraft

Utgivelsen rommer også mer enn 30 essay og intervjuer med diverse «skarpe hoder» fra moteverdenen.

Patagonias grunnlegger Rick Ridgeway er i samtale med New York Times gullpenn Vanessa Friedmann, Pernille Teisbæk har skrevet dagbok fra en dag i en influensers liv og den norske filosofen Lars Fredriks Svendsen har skrevet mini-essayet «Hva er mote»?

– Mote er jo i høy grad et begeistringens og forførelsens prosjekt, som ofte ender i selvros og verdensfjern small talk. Men det ville vært dumt å skrive en bok om mote i dag som ikke også tar fatt på de åpenlyse problemer bransjen står midt i, for eksempel internettet og sosiale medier, og ikke minst spørsmål rundt bærekraft, sier redaktør Mads Nørgaard (57).

Skisse. Den anerkjente danske designeren Erik Mortensen for Balmain i 1987–1988.

Optimist

Den danske moteskaperen, som ifølge leksikonteksten studerte litteraturvitenskap før han åpnet en herreøysbutikk på Amagertorv i 1986, og senere etablerte klesmerket Mads Nørgaard, har redigert boken sammen med Anne C. Persson fra den danske bærekraft-satsingen Global Fashion Agenda.

Nørgaard er fremtidsoptimistisk på vegne av dansk mote.

– Jeg mener at man i dansk mote – når det er som best – får noe unikt, nemlig original design til en overkommelig pris. Den kombinasjonen er sjelden.

Noen av talentene er visstnok så ferske at de ikke rakk deadline, slik som Emilie Helmsted som nylig vant Magasin du Nords store talentpris.

– Det er mange gode talenter på vei. Beyoncé viser sig i Sakks Pots, rapperen 6iXine bærer MUF10 og man kan kjøpe Andersen-Andersen-strikk i Andreas Murkudis’ fine butikk i Berlin, sier Nørgaard.

* (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Vi bruker informasjonskapsler (cookies) for å gi deg en best mulig brukeropplevelse på DN.no. Disse brukes til analyseformål, produktforbedringer samt tilpasning av annonser og innhold. Les mer om informasjonskapsler og hvordan vi behandler personopplysninger på våre personvernsider.

Les mer Lukk