Dagens Næringsliv

Åpne i appen

Åpne
Avslappet. Det nye oslobaserte merket Bille har laget en oxfordskjorte med litt mer albuerom enn den typiske skandinaviske slim fit-stilen. Her regissør Julian Hagemann med en hvit variant.

Avslappet. Det nye oslobaserte merket Bille har laget en oxfordskjorte med litt mer albuerom enn den typiske skandinaviske slim fit-stilen. Her regissør Julian Hagemann med en hvit variant.

Marius Lysholm (34) er stadig på jakt etter den ultimate skjorten. Derfor laget han like gjerne sin egen

Tekst

Vil du få varsel hver gang Regine Stokstad publiserer noe?

Du bestemmer selv hvor ofte, og kan skru av varselet når som helst.

Avbryt

– Dette er min vri på oxford-skjorten.

– Da jeg fikk en sønn for to år siden, falt brikkene på plass: Jeg ville lage en skjorte som skulle representere noe mer enn bare en skjorte, men være et bånd mellom menn, mellom generasjoner, sier Marius Lysholm.

34-åringen fra Nordstrand i Oslo vokste opp i en over gjennomsnittlig skjorteinteressert familie, og har levende bilder av farens stryking, stoff og farger.

Fakta: Bille Oxford

Skjorten er tilgjengelig i blå og hvit, og kan kjøpes fra merkets nettsted.

billeoslo.com

Slitesterk

Skjorter generelt, og oxfordskjorten spesielt, var en skjorte den gamle skateren ble glad i tidlig. Litt fordi han kunne se den både på skaterne i Thrasher Magazine og på vennene til faren.

Det er en tradisjonell skjorte med tykkere stoff og knapp på kragen, men med en litt avslappet fremtoning. En skjorte man kan komme unna mye med, mener Lysholm som opprinnelig jobber med digital kommunikasjon.

Det som kjennetegner oxfordskjortene, er måten stoffet er vevet med to tråder – ofte med en hvit tråd og en farget. Det gjør at fargen gjerne er litt melert, og materialet er slitesterkt samtidig som det er behagelig å ha på. I tillegg har oxfordskjorter typisk såkalt button down-krage, der skjortekragen har knapper på snippene.

– Da kom også ideen om å gjøre min egen vri på denne klassikeren, sier han.

Hvitsnipp. Marius Lysholm, mannen bak skjortemerket Bille, har økonomiutdannelse og jobber med digital kommunikasjon: – Jeg kommer inn som utenforstående, men som en entusiast for skjorter.

Hvitsnipp. Marius Lysholm, mannen bak skjortemerket Bille, har økonomiutdannelse og jobber med digital kommunikasjon: – Jeg kommer inn som utenforstående, men som en entusiast for skjorter.

Preppy

Det oslobaserte merket Bille, som fikk navn etter Lysholms sønn Otto Bille, henter inspirasjon fra amerikansk preppystil, europeisk håndverk og moderne skandinavisk enkelhet.

Skjorten er produsert i Portugal, og er en «oppgradert versjon av en slik skjorte ens far kanskje kunne brukt», designet for lang levetid.

– Jeg har lagt ned mye tid i alle detaljene. Dette er min vri på klassikeren, oxfordskjorten som har vært min uunnværlige følgesvenn, sier Lysholm, og forklarer at skjorten har fått en del runde elementer, som en rund lomme, og runde mansjetter, hvilket gjør den til en mer avslappet skjorte.

Til lanseringen denne uken er det laget en liten video av en sommerdag i Oslo til lyden av Lillebjørn Nilsens «Bysommer». Skjorten vises på ulike mennesker – også en kvinne – i ulike situasjoner, fra sykkelturer til skating.

– Skjorten diskriminerer ikke på kjønn, mange ønsker herreskjorter. For dem som bruker dress på jobb, er dette kanskje en skjorte til helgebruk, men for meg som ikke gjør det, er dette en skjorte jeg kan bruke til alt.

* (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.