Norsk klesmerke laget på dugnad

Tekst

Vil du få varsel hver gang Ida Eritsland publiserer noe?

Du bestemmer selv hvor ofte, og kan skru av varselet når som helst.

Avbryt

Over 40 personer har gått sammen i fellesskap for designtenkning.

Samarbeidskolleksjon. Modell Eliza Kuol viser O-F-Cs oppdaterte versjon av den klassiske dressen.

– Det begynte med et spørsmål om hvordan vise mest mulig kunnskap innen flest mulige fagfelt, sier Øyvind Ruud (33).

Da designeren returnerte til Oslo etter flere år i London, var det med en drøm om å jobbe med merkevarebygging og ledelse på egne premisser. Flere år på den prestisjetunge kunst- og designskolen Central Saint Martins hadde gjort ham kritisk til den tradisjonelle motedesignerrollen, han ville jobbe tverrfaglig og kollektivt.

Fakta: O-F-C

Norsk klesmerke og kollektiv ledet av designer Øyvind Ruud
o-f-c.eu

Fellesskap

O-F-C ble avgangsprosjektet hans på Kunsthøgskolen i Oslo. Ruud satte sammen et lag medstudenter innen grafisk design, webdesign, film, musikk, samtidskunst og kommunikasjon. Det han kaller et «fellesskap for designtenkning», vokste raskt til over 40 personer.

Resultatet ble en kleskolleksjon med monokrome, svarte plagg og accessoirer inspirert av arbeidstøy og sport. Urbane uniformer med en skreddersydd finish.

– Produktet vi lanserte, var en kleskolleksjon, men i arbeidet bak ligger det kunnskap som har overføringsverdi til alle bransjer som jobber med design, kommunikasjon og merkevarebygging.

O-F-C står for Office for Form and Contexture – «contexture» betyr sammenveving av ulike deler. Det var nettopp den innovative formen for samarbeid og tverrfaglighet juryen hos Doga trakk frem da de premierte «kompleksiteten og detaljnivået» i prosjektet med Nykommermerket tidligere i år.

OSC

Dugnad

Nå fortsetter O-F-C som kollektiv; neste prosjekt er å lage den «den perfekte skjorten».

– Vi jobber basert på strenge bærekraftsprinsipper – det skal være tidløst og ligge i detaljene, i stoffkvaliteten, sømmene. I en tid hvor overforbruk er et økende problem, vil vi tilby produkter som kan vare over tid, sier Ruud.

De jobber via Slack-tråder og allmøter, med utstillingsåpninger, visninger, essays, nettside og innholdsproduksjon. O-F-C vil synliggjøre prosessene bak en merkevare, drøfte hvert bidrag.

– På mange måter er dette prosjektet «typisk norsk», sier Ruud.

– Det vi har fått til, kunne aldri vært gjort på Saint Martins i London, for eksempel. Det er altfor spisse albuer der, og alle tenker mest på seg selv. Sånn sett håper jeg vi sier litt om hva «norsk design» også kan være. Det handler om dugnadsånd. Vi har latt oss inspirere av den sosialdemokratiske modellen.

* (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Vi bruker informasjonskapsler (cookies) for å gi deg en best mulig brukeropplevelse på DN.no. Disse brukes til analyseformål, produktforbedringer samt tilpasning av annonser og innhold. Les mer om informasjonskapsler og hvordan vi behandler personopplysninger på våre personvernsider.

Les mer Lukk