– Hovedmålgruppen er businessdamer over 25

Tekst

Vil du få varsel hver gang Emil L. Mohr publiserer noe?

Du bestemmer selv hvor ofte, og kan skru av varselet når som helst.

Avbryt
Foto

Angela Juvet Branæs står bak moteappen Proximistyle.

Gründer og utvikler. Angela Juvet Branæs sikter inn moderne businessdamer med det hun kaller «en fashionvariant av OpenTable eller Skyskanner».

London-baserte Branæs (28) fikk ideen mens hun var på ferie i Italia, mer eksakt idet hun begynte å tenke i retning av et par nye sandaler.

– Hvor finner jeg det i en by jeg ikke har besøkt før? Og selv om italienerne er kjent for kvalitet, opererer de jo ofte med andre merker enn vi er vant til hjemme, sier hun.

– Hvor skal jeg gå? Hvordan vet jeg om ting er bra eller dårlig? Jeg konkluderte med at dette «burde det finnes en app for».

Fakta: Angela Juvet Branæs

Født i Bærum 1. januar 1991

Datautdannet ved Imperial College London

Etablerte Proximistyle i fjor og fikk TechWomen100-pris i vinter

Appen foreligger i oppdatert versjon i vår

proximistyle.com

Dekket bord

Branæs, som er utdannet innen computing og har praktisert blant annet hos Google, svarte med å utvikle hjertebarnet Proximistyle. Nå samarbeider hun med 100 britiske klesselskaper – Harvey Nichols, Liberty, Reiss, Ted Baker – om å effektivisere shoppingopplevelsen for både fastboende og tilreisende.

I vinter kom en foreløpig belønning i form av TechWomen100 Award. Tidligere har Branæs mottatt 10.000 dollar i etableringsstipend fra amerikanske Y Combinator.

– Proximistyle er en løsning for folk som sitter fast i tidsklemmen. Kall det gjerne en fashionvariant av OpenTable eller Skyskanner, foreslår hun.

Enkelt forklart gjør algoritmer en miks av geografisøk og dypdykk i de ulike kolleksjonene for å matche det den handlende jakter på.

– Vi kombinerer online- og fysiske butikker, for som regel henger det aktuelle plagget i nærheten – du vet det bare ikke. Hvis du for eksempel trenger en rød kjole til kvelden, forteller appen deg at det finnes fem kandidater innenfor en viss radius. Så stikker du bort og prøver dem i lunsjen, og jobben er gjort.

Norge neste

– Hvem er den typiske brukeren?

– Hovedmålgruppen er businessdamer over 25. De har jevnt over penger nok til klærne de har lyst på, men desto mindre tid til å lete etter dem.

– Når får vi teste Proximistyle i Norge?

– Neste år, håper jeg. Vi snakker allerede med flere norske interessenter. Vi må bare passe på at det fungerer sømløst i London først, erklærer Branæs.

– Enn så lenge tror jeg det er en verdifull tilvekst for nordmenn på storbyferie. De hadde kanskje beveget seg hyppigere utenfor Oxford og Regent Street hvis de hadde visst hva som skjulte seg rundt hjørnet i Jermyn, Carnaby og Marylebone High Street.

* (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Vi bruker informasjonskapsler (cookies) for å gi deg en best mulig brukeropplevelse på DN.no. Disse brukes til analyseformål, produktforbedringer samt tilpasning av annonser og innhold. Les mer om informasjonskapsler og hvordan vi behandler personopplysninger på våre personvernsider.

Les mer Lukk