Da eks-rørleggeren skjønte hvor fort babyer vokser, laget han dette

Tekst

Vil du få varsel hver gang Anders Kemp publiserer noe?

Du bestemmer selv hvor ofte, og kan skru av varselet når som helst.

Avbryt
Foto

Patrick Skou (29) har lansert en abonnementstjeneste for barneklær.

Rosamannen. Patrick Skou er gründer i Tuckify, som tilbyr abonnement på barneklær.

– Et barn skifter cirka åtte størrelser de to første leveårene. Det er mye. Da jeg skjønte det, tenkte jeg: man må bygge et system for det her, sier Patrick Skou.

Han er gründeren bak Tuckify, en såkalt strømmetjeneste av barneklær. Kort fortalt går systemet ut på at kunden betaler en fast sum i måneden for å abonnere på barnetøy, plukker klær som i en vanlig nettbutikk, og leverer tilbake når poden er klar for en ny størrelse. Man kan betale for et basisabonnement eller ubegrenset tilgang.

Tjenesten er tilrettelagt for barn i alderen null til syv år, og inkluderer også noe av det mer kostbare småbarnsforeldre må punge ut for: parkdresser, vintertøy og regnklær.

– Vi føler at timingen endelig begynner å bli riktig. Folk begynner å bli mer bevisste på at klesindustrien er den store stygge ulven, nest etter oljeindustrien. Mange velger å handle brukt, sier Skou.

Fakta: Patrick V. Skou

Medeier og daglig leder i Tuckify. Født 1989.

Juryens begrunnelse: «Det er mye forbruk knyttet til småbarnsårene. Ved å abonnere på klær kan foreldre, og planeten, slippe mye unødvendig ressursbruk. Dette skjønte den tidligere rørleggeren Patrick Skou, som med Tuckify løfter bærekraftig klesbruk til et nytt nivå: I stedet for å kjøpe brukt, kan man leie klærne.»

Helomvending

29-åringen fra Gjøvik startet yrkeslivet som rørlegger, men han hadde «alltid kjent på at det var noe mer jeg skulle». Etter å ha tatt studiekompetanse på et halvår, studert matte og fysikk på Universitetet i Agder, gikk veien til et studium på Høgskolen i Østfold for å studere innovasjon og prosjektledelse.

Under Oslo Runway i 2008 – «den gang hun hadde den cupcake-kolleksjonen» – traff Skou motedesigneren Fam Irvoll. Kontakten ble opprettholdt på Facebook. Da Skou, med støtte fra faren – med 20 års erfaring fra retur- og avfallsbransjen – i 2018 kokte i hop ideen om et bærekraftig barneklesmerke, så Lillepanda dagens lys.

Fam Irvoll ble merkets sjefdesigner og ansikt utad.

Drivhuseffekt

Ideen bak Lillepanda var å lage et klesmerke som også var en abonnementsordning for barneklær. Så, etter hvert som andre klesmerker – Helly Hansen og Polarn O. Pyret – kom med på laget, ble behovet for å skille klesmerket og tjenesten nødvendig – og Tuckify ble etablert i slutten av april 2019.

– Både Helly Hansen og Polarn ønsker å jobber mer bærekraftig. Nesten alt av tøy vi kjøper av Polarn er økologisk, og hele selskapet følger strenger klimakvoter og FNs bærekraftsmål, sier Skou.

Ifølge en fersk FN-rapport står klesindustrien for åtte prosent av verdens utslipp av drivhusgasser, høyere enn all fly- og sjøtrafikk i verden. Samtidig handles det tilsynelatende som aldri før på nettjenester. Barnetøfler flys i tre størrelser til «post i butikk», og returneres tilbake i overdimensjonerte pappesker.

– Det kan ikke fortsette sånn, sier Skou.

<p>Patrick Skou er oppvokst utenfor Gjøvik, har bakgrunn som rørlegger, før han tok studier i Innovasjon og ledelse på høgskolen i Østfold. – Jeg er god til å bygge og fikse ting med hendene, sier han. </p>

Patrick Skou er oppvokst utenfor Gjøvik, har bakgrunn som rørlegger, før han tok studier i Innovasjon og ledelse på høgskolen i Østfold. – Jeg er god til å bygge og fikse ting med hendene, sier han.

Krabbeskader

Foreløpig er både lager, merking, utsendelse samlet i et kontorlokale i Sagveien ved Akerselva i Oslo. Vask og rens foregår med hjelp av Oslo Produksjon og tjenester, av mennesker med særskilte behov som ikke kommer seg ut i vanlig jobb.

Målet er å lage en kode til hvert enkelt plagg, noe som gjør arbeidet med utsendelse og retur mye lettere.

Hva så med spørsmålene enhver forelder stiller seg: Hvordan håndterer Tuckify bodyer med gulpeflekker? Parkdresser med ødelagte gummistrikker og nedslitte knær?

– Uhell skjer. Så lenge ikke klær er ødelagt med vilje, får man ikke noe som helst gebyr, sier Skou.

– Men vi kommer til å lagre data om hvor klærne blir ødelagt, som vi returnerer til produsenten, slik at de kan gjøre noe med det.

* (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Vi bruker informasjonskapsler (cookies) for å gi deg en best mulig brukeropplevelse på DN.no. Disse brukes til analyseformål, produktforbedringer samt tilpasning av annonser og innhold. Les mer om informasjonskapsler og hvordan vi behandler personopplysninger på våre personvernsider.

Les mer Lukk