Dagens Næringsliv

Åpne i appen

Åpne
Prikker. Satin-kjolen «Château Cheval Noir» fra høst-vinterkolleksjonen i 1979–1980. Dette var året Per Spook fikk «De D'Or» (Gullfingerbølen), den høyeste utmerkelsen i fransk mote.

Prikker. Satin-kjolen «Château Cheval Noir» fra høst-vinterkolleksjonen i 1979–1980. Dette var året Per Spook fikk «De D'Or» (Gullfingerbølen), den høyeste utmerkelsen i fransk mote.

– Jeg var den første som ikke behandlet kvinner som dukker

Tekst

Vil du få varsel hver gang Anders Kemp publiserer noe?

Du bestemmer selv hvor ofte, og kan skru av varselet når som helst.

Avbryt

Per Spook oppsummerer 20 år som Norges motekonge i Paris.

I juli fyller Per Spook 80 år. I den anledning er den pensjonerte moteskaperen fra Bislett i Oslo aktuell med boken «Haute Couture 1977–1995». Den viser nordmannens kreasjoner fra han startet sitt eget motehus i Paris på slutten av 1970-tallet.

Fakta: Per Spook: «Haute Couture 1977-1995»

Fotobok

Viser et utvalg av Per Spooks haute couture-kreasjoner fra 1977–1995.

Fotografert av moteskaperen selv.
112 sider.

pantagruel.no

– Jeg har arbeidet med boken i to år. Alle fotografiene er tatt av meg – uten noen som helst assistanse – med et gammelt Rolleiflex-kamera fra 50-tallet. I naturlig lys i huset mitt i Sigdal, sier Spook.

Uerstattelig signatur

Boken er trykket hos et spesialisert kunstboktrykkeri i Paris, som opererer med flere svarte trykkfarger enn vanlig, for å få optimal kvalitet på gjengivelsen av fotografiene. For Spook var det viktig at prosjektet var litt strengt, at bildene skulle trykkes i svart-hvitt, for virkelig «å få frem nyansene».

– Min tid i mote er over. Haute couture har forandret seg radikalt, alt ser jo likt ut, og med den nye teknologien kan klærne like gjerne skapes i Kina som i Paris. Men det er fremdeles spennende tider. Moteskaperens makt er der fremdeles i form av signaturen, den er uerstattelig, sier han.

Boken gis ut av Panta forlag i et begrenset opplag på cirka 450 eksemplarer. I tillegg til fotografiene, byr den på et mini-essay av Coco Chanel-biograf Danièle Bott, samt en tekst av Nasjonalmuseets Anne Kjellberg, som skriver om Spooks forhold til Norden og Paris: Er han egentlig en fransk designer med norsk pass, eller er han en nordmann med karriere i Paris?

– Jeg var jo i hvert fall den første som hentet frem det nordiske i Paris, som laget lave sko til kvinnen, behagelige kreasjoner som skulle være komfortable å gå i. Jeg var den første som ikke behandlet kvinner som dukker.

15

Gull-generasjon

Per Spook gikk ut fra Statens håndverk- og kunstindustriskole i 1959, før han begynte på École de la Chambre Syndicale de la Mode i Paris som 20-åring. Han tilhører den såkalte «gullaldergenerasjonen» av haute couture-designere, og er medlem av det parisiske faglauget for Haute Couture.

Tidligere i vår døde Karl Lagerfeld. I fjor døde Hubert de Givenchy. Men flammen brenner fremdeles i snart 80-år-gamle Spook.

– Det ble veldig mye oppstuss da Lagerfeld døde, noe som er litt ironisk, som moteskaper nådde han ikke Givenchy til knærne, sier Spook og sukker.

– Lagerfeld var imidlertid en stor visjonær, en veldig kultivert historiker. Det var fantastisk det han gjorde for Chanel. Han skjønte dette med merkevarebygging. Han ble et mediefenomen.

Les mer om Lagerfeld: The Kaiser

* (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.