Nytt inni gammelt. Utenpå er den ærverdige Mathesongården temmelig lik slik den alltid har vært, innredningen i Retros lokaler er ny, gjort i samarbeid med Driv Design. – Å tørre å satse på de nye lokalene handler like mye om å ivareta noe historisk, som å åpne en fin butikk, forteller Jørgen Sagmo.

Nytt inni gammelt. Utenpå er den ærverdige Mathesongården temmelig lik slik den alltid har vært, innredningen i Retros lokaler er ny, gjort i samarbeid med Driv Design. – Å tørre å satse på de nye lokalene handler like mye om å ivareta noe historisk, som å åpne en fin butikk, forteller Jørgen Sagmo.

Trosser butikkdøden – satser i historiske lokaler

Tekst

Vil du få varsel hver gang Emma Aars publiserer noe?

Du bestemmer selv hvor ofte, og kan skru av varselet når som helst.

Avbryt

Motebutikken Retro i flytter inn i ærverdig bygård.

– Vi får daglig kommentarer fra kunder om at de får en storbyfølelse her inne. At det blir litt som å være i New York, når man ikke får muligheten til å reise dit selv, sier Jørgen Sagmo, som eier klesbutikken Retro sammen med ekteparet Jon Ove og Randi Kulsetås.

I slutten av september åpnet de dørene til konseptbutikken midt i Trondheim: en butikk i den ærverdige og nyrenoverte Mathesongården. Butikken strekker seg over tre etasjer med ulike rom og avdelinger i tråd med de ulike stilene og merkene de fører.

Fakta: Retro

Motebutikk

Ligger i Olav Tryggvasons gate 14 i Trondheim.

Fører merker som Holzweiler, Acne Studios og Ganni.

retro.no

Nybarokt ytre

Hovedtyngden er lagt på skandinaviske merkevarer som Holzweiler, Acne Studios og Ganni. Bygården fra slutten av 1890-tallet er kjennetegnet av sin snirklete, nybarokke stil, og ble tegnet av arkitekten Karl Norum, som også sto bak Hotell Britannia lenger opp i gaten. På toppen av butikkbygget troner en kobbergrønn kuppel, hvor arkitekten beskjedent lot seg inspirere av Peterskirken i Roma.

– Det er kjent som ett av byens flotteste bygg, og noe som de fleste her har et forhold til, sier Sagmo.

14

Bryllup og stetoskop

Da bygningen ble etablert for 120 år siden, var det også en klesbutikk som fylte etasjene. I ettertid har lokalet fungert som bokhandel, bryllupsbutikk og legekontor, før rommene igjen er fylt med klær.

– Siden åpningen er det mange som har kommet innom for å bare se på stedet, og vi håper å kunne gjøre butikken til en destinasjon i seg selv. Litt som Hotell Britannia og byens stjernerestauranter allerede er blitt i byen, sier Sagmo.

Retro åpnet sin første butikk i Trondheim i 1986, og har siden åpnet flere butikker rundt om i landet. Nå har de flyttet ut av sine opprinnelige lokaler. De har alltid hatt bygården i tankene, forteller Sagmo, også lenge før gårdeierne E.C. Dahl tilbød dem lokalene for tre år siden.

– Vi har kjent på litt ærefrykt ved å åpne butikk her, også med tanke på tiden vi er inne i.

Selv om den fysiske butikken lenge har vært ansett som en utryddet art, har trondheimsbutikken likevel valgt å satse stort.

– For å åpne butikk i dag, tror jeg man må kunne tilby en opplevelse og en følelse som man ikke får andre steder. Det må være noe spesielt ved å komme hit.

* (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Informasjonskapsler og personvern

Dagens Næringsliv er ansvarlig for dataene du oppgir og dataene vi samler om dine besøk på DN.no. Vi bruker informasjonskapsler og dine data til å analysere og forbedre tjenestene, og til å tilpasse annonser og deler av innholdet du ser og bruker. Dersom du er innlogget, kan du endre dine innstillinger for personvern.

Les mer Ok, jeg skjønner