Hun lager masker til Beyoncé og Erykah Badu

Tekst

Vil du få varsel hver gang Marianne Wie publiserer noe?

Du bestemmer selv hvor ofte, og kan skru av varselet når som helst.

Avbryt

Nå viser Magnhild Kennedy dem frem i Norge.

Uutan 2018. Maskene til Damselfrau er blitt omfanget av populærkulturen. Kunstneren googler seg frem til navnet på hver maske før hun tar selvportrett iført kunstverket.

– Det gir arbeidet anerkjennelse når artister på høyt nivå velger å bruke maskene i sine opptredener, sier en begeistret Magnhild Kennedy.

Ved hjelp av internett, medier og jungeltelegrafen finner maskene hennes veien til mange ulike arenaer og uttrykk. Tidligere i år var Kennedy på Vogues liste over grensesprengende personer i ferd med å forandre gjeldende normer rundt skjønnhet, mote og kultur.

Fakta: Damselfrau

Norsk maskemaker med utstilling på Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum i Trondheim, står til 10. november 2019.

damselfrau.com

Som del av Kulturnatt Trondheim åpner hun sin første separatutstilling i hjemlandet på Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum.

Blonder og menneskehår

– Jeg har lenge hatt lyst å være mer aktiv i Norge, men å bli invitert til å holde utstilling på Nordenfjeldske torde jeg ikke engang å håpe på, sier Magnhild Kennedy, som til daglig har sitt liv og virke i London under psevdonymet Damselfrau.

Under oppveksten i Trondheim tilbrakte hun imidlertid mye tid på Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum sammen med kunstnerforeldrene sine.

I museets storsal vises et stort antall masker som skal underholde, fascinere og kanskje provosere publikum. På utsiden av bygget henger store detaljfotografier av de samme maskene.

– Første del av prosessen er å lage selve masken. Formen og fremgangsmåten vokser nærmest organisk frem fra materialet, som jeg finner ved å lete i containere, på loppemarked og i bruktbutikker. Jeg er alltid på utkikk etter tekstiler, knapper og dingser med personlighet, og har brukt alt fra blonder etter Camilla Collett til menneskehår og fossiler, forteller Kennedy.

Dekoratør

Når masken har funnet sin endelige form, gir hun den et navn. Til sist tar hun et selvportrett iført masken, og så legger hun bildet ut på Instagram, hvor hun har over 60.000 følgere.

– Jeg veldig fascinert av stereotypier og opptatt av identitet og hvordan vi mennesker konstruerer oss selv. Kulturen er kledd utenpå oss både gjennom antrekk og adferd. Masker som kategori interesserer meg egentlig ikke. Jeg er opptatt av dekor, og ser nok meg selv mer som en skulptør og dekoratør enn en maskelager.

* (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Vi bruker informasjonskapsler (cookies) for å gi deg en best mulig brukeropplevelse på DN.no. Disse brukes til analyseformål, produktforbedringer samt tilpasning av annonser og innhold. Les mer om informasjonskapsler og hvordan vi behandler personopplysninger på våre personvernsider.

Les mer Lukk