Dagens Næringsliv

Åpne i appen

Åpne

Moods of Norway-gründere med nytt moteprosjekt

Tekst

Vil du få varsel hver gang Ferdinand Wagner publiserer noe?

Du bestemmer selv hvor ofte, og kan skru av varselet når som helst.

Avbryt

Boblejakker av resirkulerte dun kan bli en fjær i hatten for Simen Staalnacke.

Dunderly. Simen Staalnacke og Leif Rune Loen lager bærekraftige boblejakker av resirkulerte dun og fjær.

Dunderly. Simen Staalnacke og Leif Rune Loen lager bærekraftige boblejakker av resirkulerte dun og fjær.

– Vi ville lage noe som føles aktuelt, sier Simen Staalnacke (45).

– Det er gøy å kunne begynne med et blankt lerret og skrive vår egen historie.

Sammen med designer Leif Rune Loen (42) har Moods of Norway-gründeren bestemt seg for å lage dunjakker. Når D2 møter duoen, er rutete dresser erstattet med tidsriktige sneakers og beanies. De to har nylig lansert vinterkolleksjonen til merket White: Space – som de har valgt å gjøre så bærekraftig som mulig.

Fakta: White: Space

Oslobasert motemerke etablert i 2020 av Simen Staalnacke og Leif Rune Loen.

Lager dunjakker og -vester av gamle plastflasker.

whitespaceshop.com

Stenge en dør

I 2012 var Moods of Norway brennhett. Omsetningen var på 332 millioner. Rosa traktorer og rutete dresser spredte seg over landet. Men etter ni år, én konkurs og ymse relanseringer, var Staalnacke klar for å starte noe nytt:

– Tiden etter Moods of Norway har vært veldig fin. Av og til er det godt å bare stenge en dør. Det er inspirerende å lage et helt nytt konsept, helt fra grunnen av, på våre egne premisser.

Med jakker laget av 100 prosent resirkulert dun og fjær, har Staalnacke og Loen forsøkt å designe et produkt som fanger nåtidens tidsånd, og strippe dunjakken ned til det essensielle, med knæsje farger og en helt spesiell merkelapp: Papiret er nemlig laget av 80 små blomsterfrø som kan plantes.

I tillegg lover selskapet å plante et tre for hvert produkt som blir solgt, i samarbeid med organisasjonen One Tree Planted – som kan skilte med 90 av 100 poeng på nettstedet Charity Navigator.

Sommerkolleksjon

I Norge har de alliert seg med butikken Yme i Oslo, der de foreløpig selger dunjakker og vester til mellom 4000 og 8000 kroner. De har også planer om en sommerkolleksjon.

Foreløpig tegner de jakkene i hovedkvarteret på Montebello i Oslo med sine tre ansatte.

– Vi trenger ikke så mange folk så lenge vi har de beste, sier Staalnacke.

* (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Informasjonskapsler og personvern

Dagens Næringsliv er ansvarlig for dataene du oppgir og dataene vi samler om dine besøk på DN.no. Vi bruker informasjonskapsler og dine data til å analysere og forbedre tjenestene, og til å tilpasse annonser og deler av innholdet du ser og bruker. Dersom du er innlogget, kan du endre dine innstillinger for personvern.

Les mer Ok, jeg skjønner