Dagens Næringsliv

Åpne i appen

Åpne
Ny giv. Etter at luksusbilen Fisker Karma endte med konkurs, prøver Henrik Fisker seg med kompaktsuven Ocean.

Ny giv. Etter at luksusbilen Fisker Karma endte med konkurs, prøver Henrik Fisker seg med kompaktsuven Ocean.

Elbil-pioneren Henrik Fisker lanserer ny bil

Tekst

Vil du få varsel hver gang Embret Sæter publiserer noe?

Du bestemmer selv hvor ofte, og kan skru av varselet når som helst.

Avbryt

Har solcellepaneler på taket og interiør laget av resirkulerte materialer.

Henrik Fiskers forrige bileventyr endte i konkurs.

– En av de viktigste tingene jeg lærte var det at det er veldig vanskelig å skaffe penger samtidig som man utvikler et kjøretøy, og så fortsette å skaffe penger. Derfor bestemte vi oss i dette selskapet å skaffe alle pengene på en gang, sier Henrik Fisker på telefon fra California.

En forestående børsnotering og en fusjon har nå skaffet ham den dollarmilliarden han trenger for å kunne sette den elektriske suven Fisker Ocean i produksjon. Bildesigneren forsøker dermed for andre gang å skape sitt eget bilmerke, og mener selv han lanserer den «mest bærekraftige bilen i verden».

Flasker og fiskegarn

57-åringen har tidligere designet biler for blant annet BMW. Han er opphavsmann til roadsteren Z8, i dag en ettertraktet sportsbil, kanskje mest kjent gjennom Bond-filmen «The World is Not Enough» fra 1999. De lekre linjene i Aston Martins DB9, samt bestselgeren V8 Vantage, stammer også fra Fiskers blyant. Nå har han valgt renere linjer – bokstavelig talt.

Fisker Ocean har solcellepaneler på taket, og interiøret er laget av resirkulerte materialer som flasker og fiskegarn.

Fakta: Henrik Fisker

Dansk bildesigner.

Lanserer det han kaller verdens grønneste bil, elbilen Fisker Ocean, i 2022.

fiskerinc.com

– Er den laget for å kompensere for alle V8-erne du har satt til verden?

– Nei, det er tiden vi lever i. Nå innser alle at det haster å komme til en renere verden, og alle må bidra med noe. Jeg var kanskje en av de første designerne som jobbet med elektriske biler, da jeg var med på å lage BMW E1 i 1985, sier han.

– Så startet jeg med Fisker Karma i 2007, den hadde vegansk interiør og solcelletak før noen annen, så jeg tror jeg har vært en pioner allerede. Nå får jeg endelig gjøre noe som skal ut på et høyere volummarked, der folk kan ha råd til det. Det er jeg stolt av.

Knivet med Tesla

Det første forsøket på å lansere et eget, mer miljøvennlig merke skjedde i 2008, i form av den futuristiske luksushybridbilen Karma. Den kom 15 måneder før Tesla viste sin Model S, og knivingen om å ligge fremst innen elektrifisering resulterte blant annet i flere søksmål mellom selskapene. Etter 2500 produserte biler måtte Fisker gi tapt, mens Tesla ble en av verdens mest verdifulle bilprodusenter. Men Fisker er fortsatt opptatt av å gjøre det på sitt vis.

– Vi er ikke her for å kopiere Tesla, vi skal lage vårt eget selskap på vår måte.

Ettersom elbilene tar stadig større deler av bilmarkedet, tror Fisker bilene vil bli mer og mer like. Lyd og girkasser vil ikke lenger kunne skille merkene fra hverandre. Desto viktigere blir designet, mener Fisker, som syntes det manglet en skikkelig vakker elektrisk suv i dette segmentet.

– Jeg har vært så heldig at jeg alltid har fått designe sportsbiler, men jeg føler det er en stor utfordring for meg å se om jeg kan kombinere vakker design med nytte.

Vindushviskeren. Henrik Fisker tror Oceans «California mode», der alle vinduene senkes samtidig, kan bli en suksess – da kan han også snakke med hunden sin.

Vindushviskeren. Henrik Fisker tror Oceans «California mode», der alle vinduene senkes samtidig, kan bli en suksess – da kan han også snakke med hunden sin.

Plass til konkurranse

Fisker Ocean skal etter planen lanseres i Norge i fjerde kvartal 2022. Deretter skal dansken lansere både en luksussedan, en større og en mindre suv enn Ocean – og en pickup. Den blir ikke som Teslas Cybertruck designmessig.

– Nei, det er ikke min stil, for å være ærlig. Det interessante med bilmarkedet, er at det er så mange ulike modeller og typer biler at det ikke kan leveres av en eller to produsenter. Derfor er det plass til masse konkurranse og ulike smaker og typer biler.

* (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.