Dagens Næringsliv

Åpne i appen

Åpne
Lyspunkt. Lucid Air er en elbil fra California, designet av tre kvinner etter inspirasjon fra områdets vekslende lys.

Lyspunkt. Lucid Air er en elbil fra California, designet av tre kvinner etter inspirasjon fra områdets vekslende lys.

Ny Tesla-konkurrent – med 1100 hestekrefter

Tekst

Vil du få varsel hver gang Embret Sæter publiserer noe?

Du bestemmer selv hvor ofte, og kan skru av varselet når som helst.

Avbryt

Lang rekkevidde, solide ytelser og lekker design gjør Lucid Air til en reell Tesla-konkurrent.

– Dette er virkelig det beste prosjektet jeg har jobbet på. Så annerledes enn de strenge reglene til tradisjonelle bilprodusenter, sier Sue Magnusson.

Hun jobber som kreativ leder for CMF (Colors, Materials, Finishes) hos elbilprodusenten Lucid Motors, og er én av tre designere som står bak det californiabaserte selskapets første bil, Lucid Air.

Duse jordfarger preger bilen og bildene av den, og minner litt om de skandinaviske fargekodene svensk-kinesiske Polestar har gjort til sitt varemerke.

Form og farge. Eksteriøret til Lucid Air er tegnet av Jenny Ha, mens interiøret er utformet av Joann Jung. Begge kommer fra tilsvarende jobber hos tradisjonelle bilprodusenter.

Form og farge. Eksteriøret til Lucid Air er tegnet av Jenny Ha, mens interiøret er utformet av Joann Jung. Begge kommer fra tilsvarende jobber hos tradisjonelle bilprodusenter.

– Det er helt sikkert noen likheter. Det er kaldt i Skandinavia, og kaldere farger, kanskje. Dere omfavner opplevelser i uterommet, akkurat som vi gjør i California, sier Magnusson til D2 på Teams.

Designeren trekker frem landskapet og lyset i California som viktigste inspirasjon.

– Det er det som har gjort oss så optimistiske, til drømmere, pionerer og eventyrere.

Fakta: Lucid Motors

  • California-basert elbilprodusent etablert i 2007.
  • Selskapet har 2000 ansatte og hovedkvarter i Silicon Valley.
  • Nettsted: lucidmotors.com

Livets rett

Oppstartsprodusenter av elbiler presenterer gjerne spektakulære modeller, men mange av de mest urealistiske prosjektene er borte grunnet pengemangel.

Lucid Motors ligger imidlertid an til å få en bil på veien. Selskapet leverer også batterier til Formel E-bilene, og har klart å skaffe seg nok penger til å kunne klare det.

Bilkollektiv. Joann Jung (fra venstre), Sue Magnusson og Jenny Ha har samarbeidet om utformingen av elbilen Lucid Air.

Bilkollektiv. Joann Jung (fra venstre), Sue Magnusson og Jenny Ha har samarbeidet om utformingen av elbilen Lucid Air.

Eksteriøret er tegnet av Jenny Ha, mens interiøret er utformet av Joann Jung. I likhet med Magnusson kommer de fra tilsvarende jobber hos tradisjonelle bilprodusenter.

Jung ble trigget til å ta oppdraget for Lucid etter å ha fått høre om konseptet.

– Bilen vil ikke defineres av tradisjonelle regler man må følge. Det var nok for meg til å slutte jobben min og bli med på denne reisen, sier Jung.

– Vi har ingen arv vi må følge opp. Vi kan fokusere på hva dagens biler må være, legger Ha til.

Hun syntes den største utfordringen var å få bilen til å se elegant ut på utsiden.

Ha synes ellers det er befriende at viktige elementer som radar eller lidar ikke må presses inn i en grill, men kan organiseres på nye måter.

Se og røre. Interiørdesigner Joann Jung er veldig opptatt av at kundene skal ha et ønske om å ta på bilen.

Se og røre. Interiørdesigner Joann Jung er veldig opptatt av at kundene skal ha et ønske om å ta på bilen.

Fakta: Lucid Air

  • Luksuriøs sedan med plass til fem.
  • Kommer i flere versjoner med ytelser fra 480 til 1080 hestekrefter.
  • Rekkevidde er angitt til å være fra 653 til 832 kilometer med amerikansk testmetode.
  • Bilen har selvkjøring på nivå 3.
  • Prisen starter på 70.000 dollar, litt billigere enn Tesla Model S i USA.
  • Planlagt lansert i Europa tidlig i 2022.

Beholder knappene

Innvendig er bilen delt i to soner. Baksetet er ment for avslapning, foran er det lagt til rette for dynamiske kjøreopplevelser. For interiørdesigner Jung har det vært viktig å skape en god opplevelse bare ved å se bilen.

– Vi har en datamaskin på fire hjul som er superkjapp. Den må være tilpasningsdyktig og kunne oppgraderes, derfor er skjermstyring svaret.

Samtidig har hun lagt vekt på at elementer som volumkontroll og vindusknapper styres av fysisk berøring.

– Det er noe tilfredsstillende ved fysisk å styre volumet.

– Er det mulig å se at denne bilen er designet av kvinner?

– Jeg spør meg ofte hva som er feminin design, sier Jung, og antyder selv noen svar:

– Du ønsker å bli der inne, du vil klemmes, du vil være komfortabel, varm og trygg.

Kollega Ha mener det går mer på personlig smak.

– Bilen er like appellerende for menn som kvinner, så jeg tror ikke skillet er så stort.

* (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Informasjonskapsler og personvern

Dagens Næringsliv er ansvarlig for dataene du oppgir og dataene vi samler om dine besøk på DN.no. Vi bruker informasjonskapsler og dine data til å analysere og forbedre tjenestene, og til å tilpasse annonser og deler av innholdet du ser og bruker. Dersom du er innlogget, kan du endre dine innstillinger for personvern.

Les mer Ok, jeg skjønner