Da korona kom var det ikke så leit å reise hjem, likevel

Tekst

Vil du få varsel hver gang Audun Vinger publiserer noe?

Du bestemmer selv hvor ofte, og kan skru av varselet når som helst.

Avbryt

Ole Kirkeng (26) jobbet som studiomusiker i New York. Nå går han solo hjemme i Norge.

Indieaner. Ole Kirkeng byr på klassisk amerikansk singer/songwriter-materiale med indierock-sensibilitet.

Indieaner. Ole Kirkeng byr på klassisk amerikansk singer/songwriter-materiale med indierock-sensibilitet.

Det nærmer seg faktisk jul, og da tenker mange av oss automatisk på akevitt. En god metafor for den norske kvalitetstankegangen er jo Linie-akevitten, som etter sigende oppnår en mer kompleks smaksaroma under båtlagring ved å passere ekvator to ganger – med andre ord ved å bevege seg ut i verden for så å vende tilbake mer fullendt.

Slik er det litt også med den unge trubaduren Ole Kirkeng (26), som nå single-debuterer med herlige «Double Shift» på det kresne norske plateselskapet Die With Your Boots On.

Etter noen år med studier ved Berklee College of Music i Boston, hadde Kirkeng gjort det skarpt som musiker for den glimrende artisten Courtney Marie Andrews, og via studiojobbing begynt å skaffe seg nyttige kontakter i sin nye hjemby New York. Men covid-19 kom som en slegge, og kart og terreng endret seg brått.

Fakta: Ole Kirkeng

Singer/songwriter, født i 1994. Bosatt i Oslo.

Aktuell med singelen «Double Shift», ep kommer i februar.

Norsk jordsmonn

Nå er han tilbake i Oslo, og i mellomtiden er jordsmonnet for Kirkengs type musikk blitt svært fruktbart i hovedstaden. Gjengen rundt plateselskapet hans har skapt et organisk og fett miljø for ny country og rootsmusikk, det noen kaller nordicana. Så da føles det ikke så leit å måtte reise hjem igjen, likevel.

«Double Shift» fremstår som en velbalansert blanding av klassisk amerikansk singer/songwriter-materiale og en litt mer luftig indierock-sensibilitet, en sound som har vært dominerende på Oslo-klubbene de siste par årene. Norske musikere fra blant annet Darling West skaper fylde i lydbildet hans, men Kirkengs låter er også laget for å tåle mer nakne solofremføringer med hans sikre vokal og plukkende akustiske gitarspill. Det er slik låtene har funnet sin form og styrke rundt om på små låtskriverklubber i New York.

– Det er nervepirrende, men svært lærerikt å prøve å fremføre de nye låtene sine foran et vurderende publikum på «open mic»-kvelder, man merker umiddelbart om man burde forandre melodien på et vers, eller om teksten virker overbevisende, sier Kirkeng.

Tidløst

For det å oppleve slike musikere live er fortsatt det essensielle, selv for Kirkengs påloggede generasjon.

– Jeg leste i Bob Dylans memoarer fra Greenwich Village om hvordan han benyttet hver eneste anledning til å få spille for folk. Slik er det nå også. Det er ikke fordi man håper at man skal bli «oppdaget» av en A&R eller agent i publikum. Det er fordi man lærer på jobben, og låtene blir bedre av det, sier han.

Gode låter har han i lassevis allerede, og flere av den dukker opp på en ep på nyåret.

* (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Informasjonskapsler og personvern

Dagens Næringsliv er ansvarlig for dataene du oppgir og dataene vi samler om dine besøk på DN.no. Vi bruker informasjonskapsler og dine data til å analysere og forbedre tjenestene, og til å tilpasse annonser og deler av innholdet du ser og bruker. Dersom du er innlogget, kan du endre dine innstillinger for personvern.

Les mer Ok, jeg skjønner