Dagens Næringsliv

Åpne i appen

Åpne

Todd Terje lager discolåt av Beraneks punk-klassiker «Dra te’ hælvete»

Tekst
Foto

Todd Terje har allerede fornyet discogenren. Nå skal han fylle internasjonale dansegulv med Beranek og Ketil Stokkan.

Drar til. Todd Terje byr opp til discodans med gamle norske rockelåter

Drar til. Todd Terje byr opp til discodans med gamle norske rockelåter

«Jeg dro ned til byen for få meg ett kick, der traff jeg en fyr som solgte noe shit.» Nei, dette er ikke discofriken Todd Terje på leting etter skiver på platemessen på Kulturhuset, men NRK-personligheten Espen Beranek Holm, som i noen år på begynnelsen av 1980-tallet var norsk pops store it-boy. Med den radikale singelen «Dra te hælvete» og dets ikoniske sprøyte i rumpen-omslag, var Beranek en sjelden eksponent for clashet mellom disco og punk. Disco var aldri spesielt stort i Norge. Men det skjedde likevel mange morsomme ting som hobbyarkeologer kan finne frem og pusse på – og det er nettopp dét artisten Todd Terje nå gjør. Blant annet med Beraneks låt.

Fakta: Terje Olsen

Dj og produsent kjent under navnet Todd Terje

toddterje.com

Født i 1981, fra Mjøndalen. Bor i Oslo.

Driver også plateselskapet Olsen Records, med underserien Dansbar der han skal utgi discoversjoner av norske låter.

6. mai lanseres hans oppussing av «Dra te’ Hælvete», Beraneks kontroversielle hit fra 1981. Begge to dj-er vinylplater sammen på Torggata bar i Oslo i sakens anledning.

– Jeg har lyst til å vise frem noe av det spennende som foregikk i denne tiden, ikke bare gi det ut, men bruke de originale studiosporene og få det til å låte optimalt for dagens forhold.

– Den discoen som er blitt akseptert igjen nå, og som vi hører mye av i dagens popmusikk, handler jo mest om en rytme. Men discoens karakteristiske bruk strykere og blåsere, og det musikalsk mer outrerte og rare, det er der jeg vil fortsette å utforske ting.

Mye forandret seg for klubbmusikkprodusenten og dj-en etter at han fikk gjøre den store avslutningskonserten på Øyafestivalen i 2014. Etter en audiovisuell gledesdemonstrasjon på scenen, der hans enmannsproduksjoner ble gjenskapt med bandet The Olsens, bestående av virkelige musikere fra norsk jazz, pop og samtidsmusikk, gikk det opp for adskillig flere hvilken musikalsk begavelse Todd Terje er.

– Bandmedlemmene er definitivt ikke vant til å spille slik musikk som jeg lager. Og jeg er ikke vant til å spille musikk med andre musikere. Sånn sett er vi ikke ment å passe sammen, men det er derfor det blir morsomt og interessant, sier han.

Kaltenborn. Den norske illustratøren Bendik Kaltenborn er som vanlig ansvarlig for Todd Terje og Olsen Records visuelle profil. Høyre: originalomslaget fra 1981.

Vekst i undergrunnen

Todd Terjes naivis­tiske og høyst effektive nydiscoproduksjoner hadde i en årrekke skaffet ham mye åtgaum i utlandet. «Eurodans», en av hans mest epokegjørende egenproduksjoner, ble endog samplet av Robbie Williams.

Det er i den globale undergrunnen den godhjertede norske løs i strikken-discoen har hatt frodigst vekstvilkår. Og det er i forlengelsen av arbeid påbegynt av dj-er som Bjørn Torske og dj Strangefruit tilbake på 1990-tallet at Todd Terjes musikk fortsatt vokser. Dette miljøet, med sin helt karakteristiske og gøyale sound, blir senere i høst satt ­under mikroskopet i en britisk dokumentarfilm om norsk elektronisk musikk kalt «Northern Disco Lights». Et miljø som alltid har vært på siden av den etablerte norske musikkbransjen, men som uansett klarer seg godt uten den.

– Jeg har hatt en slak karrierekurve, noe jeg tror er sunt. Grunnen til at det har gått bra de siste par årene, er ikke at jeg har gjort noen plutselige krumspring, men at jeg sakte har bygget meg opp et navn. Det gjelder mange andre fra mitt miljø også. Prins Thomas, for eksempel, har ikke forsøkt å lage en hit noensinne. Man beholder kanskje interes­sen, og ikke minst gleden ved å holde på med ­musikk lenger ved å holde på på den måten?

Todd Terje er uansett blitt en annen og mer omfangsrik type musiker de seneste årene.

– Suksessen med låten «Inspector Norse» end­ret spillereglene for meg, det forandret størrelsen på honorarer og hvor på festivalplakaten jeg sto. Men da måtte jeg også levere etter forventningene, og kunne ikke stå og dj-e «Eye of the Tiger» over i The Carpenters lenger. Nå spiller jeg bare min egen ­musikk. Kan ikke frike ut og eksperimentere like mye som jeg gjorde tidligere i dj-karrieren. Det er kortere spilletider og mer ordnede og behagelige forhold.

Jeg har egentlig ikke peiling. De oppdagelsene jeg gjør nå, er sikkert gamle norske klassikere for andre. Men jeg tror at jeg kan finne elementer i musikken som kan belyses annerledes

TODD TERJE — artist

Norske klassikere

Men Todd Terje finner heldigvis andre utløp for sin eksperimenteringslyst. Som for eksempel å omorganisere og remikse «Dra te hælvete», Beraneks spisse og aggressive, men underlig groovy synthlåt som blir så tett forbundet med punktiden. Låtens antidopbudskap ble totalt misforstått av de voksne, og den ble sensurert for spilling på NRK, selv om den solgte nærmere 18.000 eksemplarer – et vanvittig tall for en punksingle med discobeat.

Men kan man bruke musikken nå, tatt ut av sin samtid? Todd Terje tenker mye på dette for ­tiden. Han vil hjelpe moderne lyttere – og dansere – til å få opp ørene for skjulte perler fra vår egen nære fortid.

Fakta: «Dra te hælvete» – en discoklassiker fra 1981. Men er det disco, Espen Beranek Holm?

Foto: Elin Høyland

– Plateselskapet ­mente nok at det var pop. Tøff pop. Musikalsk la jeg bevisst inn et klassisk discoriff i bassgan­gen på refrengene, og medprodusent og cover­artist Steinar ­Starholm la da også inn ordet ­Disco i stempelet på rumpe­sprøyten. Like fullt ­mente vi nok at «Dra te hæl­vete» var mer rock enn disco. Jeg ­synes dagens remiks ­låter ­forfriskende og groover utrolig bra. Jeg synes det er stas at Todd ­Terje ikke bare har revitalisert det musikalske, men også har tatt vare på det ­humoristiske aspektet ved låten. Det skal jo ikke stikkes under stol at «Dra te hælvete» også var en novelty-hit.

Med opprettelsen av låtserien «Dansbar» skal han utgi sine oppjusterte versjoner av obskure ­låter som enten var hiter en kort periode på 1970- eller 1980-tallet, eller som ikke engang ble til en blekkflekk nederst på VG-lista. Todd Terje ble opprinnelig kjent for sine sublime versjoner av obskuriteter såvel som låter av Michael Jackson og Chris Rea. Nå skrur han det ytterligere til.

– Jeg har egentlig ikke peiling. De oppdagelsene jeg gjør nå, er sikkert gamle norske klassikere for andre. Men jeg tror at jeg kan finne elementer i musikken som kan belyses annerledes. Ofte er det bare et lite brekk, en rytmisk detalj eller en overgang som man kan stoppe opp ved, og strekke litt ut. Det er ofte der det dansbare oppstår. Jeg ville prøve å tenke meg hvordan Beranek kunne hørtes ut på tolvtommer i 1981. Jeg endte opp med en høflig remiks, en dub, og en acid-miks, sier han.

Jeg spiller «Dra te hælvete» og andre norske låter i settene mine i utlandet, og det fungerer veldig bra. Det virker som om publikumet bare får en ekstra opp­levelse av den litt merkelige vokalen

TODD TERJE — artist

Stokkans robot

Det er ikke til å komme unna at det er et element av det eksotiske over musikk fra denne perioden. Plastic Strip Press og Preservation Records har utgitt mange funky, gamle norske plater på nytt, fra randsonene av norsk jazz, folk, pop og kristenrock.

– Jeg spiller «Dra te hælvete» og andre norske ­låter i settene mine i utlandet, og det fungerer veldig bra. Det virker som om publikumet bare får en ekstra opplevelse av den litt merkelige vokalen.

Fremover håper han å gjøre lignende ting med favorittlåter som «Fotspor» av Holm CPU og «Jeg Robot» av Ketil Stokkans band Zoo. I juni fortsetter han discoutviklingen med en ep-utgivelse med bandet Todd Terje & The Olsens.

Todd Terjes band består av broren Olaf Olsen (Bigbang) på trommer, multitalent Lars Horntveth og perkusjonist Martin Windstad.

Ep-en rommer fire coverlåter, flere av dem går nok under kategorien «cheesy», av artister som ­Boney M, YMO og Vangelis.

– Ingen av dem er spesielt gode låter, men det er produksjonsverdier der jeg liker godt, vi tar tak i deler av dem. Vi covrer produksjonen mer enn ­låten.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.