Dagens Næringsliv

Åpne i appen

Åpne
I hundre. Motkulturen spredte seg til hele verden – iallfall til Covent Garden. 100 Club like ved er fortsatt operativ. Foto: John Phillips

I hundre. Motkulturen spredte seg til hele verden – iallfall til Covent Garden. 100 Club like ved er fortsatt operativ. Foto: John Phillips

To-tre-førr’

Tekst

Tre sommerkvelder i London for 40 år siden snudde musikk­historien på hodet. Nå inviterer gjenlevende krefter til en jubileumsfeiring for punken.

4. juli 1976: Den skinnjakkekledde og selvlært-primale New York-kvartetten Ramones herjer Roundhouse i Camden. I salen vrimler det av lokale rockeaspiranter, deriblant Brian James fra The Damned.

Fakta: Punk.London

En rekke konserter, arrangementer, filmvisninger og foredrag.

punk.london

– Det var som et møte mellom søskensjeler, sier han nå, 40 år senere.

– Det var utrolig inspirerende. Selv om jeg hadde hørt albumet og visste omtrent hva jeg gikk til, hadde jeg aldri sett et så effektivt band. Det var «to-tre-fir’», og så dro de i gang neste låt før publikum fikk sukk for seg. På etterfesten ble jeg kjent med Joey og Dee Dee, som var de mest imøtekommende av dem. Jeg skjønte at de var akkurat som oss.

Magiske dager

To døgn etter var det klart for den første The Damned-konserten på 100 Club i Oxford Street. James & Co. varmet opp for et annet fremadstormende orkester som verdsatte sprut og kraft høyere enn tekniske ferdigheter: Sex Pistols.

– Det var noen magiske dager, mimrer han.

– Og det markerte starten på punkscenen, som snart spredte seg til hele landet – ja, hele verden. En hel motkultur ble født som har gyldighet ennå.

På kartet. Punken handlet om «attityde» i både klær og musikk. Bildet er fra 1981. Foto: Ted Polhemus

På kartet. Punken handlet om «attityde» i både klær og musikk. Bildet er fra 1981. Foto: Ted Polhemus

Beviset på det er jubileet Punk.London. Perfekt timet til 4. juli, foreleste Danny Fields om amerikansk punk på British Library. Fields er eksmanager for Ramones, og den siste gjenlevende av bandets innerste krets. I forlengelsen åpner Michael Hoppen-galleriet foto­utstillingen «Punk», mens BFI-senteret introduserer kinoserien «Punk on Film». Og denne helgen er det duket for minifestivalen Punk Weekender på Roundhouse, med nye artister som ivaretar gjør det selv-arven.

Fester ennå

– Punk for meg var ren attityde, sier Brian James.

– Du trengte ikke å være kompetent og skolert for å delta. Det var bare å plukke opp gitaren eller sette seg bak trommene og lage bråk.

Skjebnekveld. Rocka søskensjeler fant tonen i Roundhouse i 1976. Brian James (nr. tre fra høyre) mellom Dee Dee (til venstre) og Joey Ramone. Foto: Danny Fields

Skjebnekveld. Rocka søskensjeler fant tonen i Roundhouse i 1976. Brian James (nr. tre fra høyre) mellom Dee Dee (til venstre) og Joey Ramone. Foto: Danny Fields

Hvilket han gjorde selv senest denne uken, både med og uten sine gamle The Damned-kamerater. Stedet var selvsagt 100 Club – hvor det vanket et gjenhør med «New Rose», utgitt 22. oktober 1976 og ofte utpekt som den første britiske punksinglen.

– Vi spilte den inn i løpet av et par timer. Gjett om vi festet etterpå, knegger James.

– Det gjør vi nå også. Alle er invitert.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.