Dagens Næringsliv

Åpne i appen

Åpne
De nye gastronomene. Nettmagasinet Kabaret vil friste en ny generasjon matinteresserte med et friskt og lekent matunivers blottet for fråtsing og hvite duker, sier en av gründerne bak det nystartede matmagasinet Kabaret, Jørgen Brynhildsvoll (31).

De nye gastronomene. Nettmagasinet Kabaret vil friste en ny generasjon matinteresserte med et friskt og lekent matunivers blottet for fråtsing og hvite duker, sier en av gründerne bak det nystartede matmagasinet Kabaret, Jørgen Brynhildsvoll (31).

Starter matmagasin for de uten «mye spenn»

Tekst

Vil du få varsel hver gang Regine Stokstad publiserer noe?

Du bestemmer selv hvor ofte, og kan skru av varselet når som helst.

Avbryt
Foto

Nettmagasinet Kabaret vil friste en ny generasjon matinteresserte.

– Vår oppfatning er at det er mange flere – og yngre – folk som er interessert i mat nå enn tidligere, og som prioriterer å bruke penger på matopplevelser. Vi ønsker å lage et friskt og lekent matunivers, sier en av gründerne bak det nystartede matmagasinet Kabaret, Jørgen Brynhildsvoll (31).

Ideen til et matmagasin på nett ble til for ett års tid siden. Gjengen bak følte at det manglet et magasin som kunne treffe en yngre målgruppe – «de som kanskje ikke har så mye spenn, men likevel er opptatt av mat».

– Tanken er at Kabaret etter hvert kan bli en paraply som kan inneholde alt fra podkast, video og trykksaker til kurs og vinsmakinger.

Fakta: Kabaret

Matmagasin på nett

Lansering før jul.

Nettside: kabaret.no

Instagram: @kabaret.no

Underdog

Navnet Kabaret har Brynhildsvoll tenkt på en stund.

– Kabaret er landets mest utskjelte matrett. Kanskje en underdog? Det er også en miks av mye rart i en kabaret.

Nettmagasinet har som mål å ha en god stoffmiks med underholdende og tabloid forbrukerstoff, samt oppskrifter og journalistikk om feltet og bærekraft, i tillegg til restaurantanmeldelser.

– Anmeldelsene skal peke på bevegelser, tendenser og historikk, i tillegg til å kunne romme kulturkritikk. Ja, og så vil vi ha flere faste spalter og spaltister.

Redaksjonen består av matentusiastene Jørgen Brynhildsvoll (redaktør og kreativ leder), Helena Tusvik Rosenlund (daglig leder og podkastprodusent), Tommy Andresen (fotosjef og vinskribent) og Janni Frederiksen Kalafatis (produktutvikler og skribent). Faste bidragsytere er blant annet Mette Mortensen og Andreas Delsett.

Truet bransje

Ideen til et matmagasin på nett kom før koronapandemien, men i etterkant ser Brynhildsvoll et enda større behov for et magasin som inspirerer norsk matinteresse.

– Det er smertefullt at denne floraen av gode spisesteder i hele Norge er truet. Det er viktig å stimulere folk til å bruke restaurantene.

– Hvorfor er norsk ungdom så opptatt av mat om dagen?

– Jeg tror bevisstheten om råvarer og kvalitet henger sammen med målet om bærekraft, som jo er blitt viktig for unge folk, mener Brynhildsvoll, som tidligere har vært ansatt i Dagens Næringsliv, som art director i D2.

– Altså, jeg tror mye er trend, legger han til.

– Så vi må lefle med trendene uten at det bikker over i noe kleint. Det er mange kleine naturvinmisjonærer der ute, men det lever jeg godt med.

* (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.