Dagens Næringsliv

Åpne i appen

Åpne
Blåskjerfet. Manchester City-fansen med skjerf over hodet på Etihad stadion i 2019. Nå skal noen utvalgte fans prøve ut den teknologiske nyvinningen the connected scarf.

Blåskjerfet. Manchester City-fansen med skjerf over hodet på Etihad stadion i 2019. Nå skal noen utvalgte fans prøve ut den teknologiske nyvinningen the connected scarf.

Manchester City vil putte en chip i fotballskjerfet ditt

Tekst

Vil du få varsel hver gang Ferdinand Wagner Lorenz publiserer noe?

Du bestemmer selv hvor ofte, og kan skru av varselet når som helst.

Avbryt

Ønsker å måle fansens emosjonelle oppturer og nedturer.

«What's the chip for?» spør Jack Grealish i lanseringsvideoen, flirende, men det er akkurat som om man kan ane et bitte lite hint av skepsis i stemmen hans.

Det er lett å skjønne hvorfor: Manchester Citys nyeste kreasjon – the connected scarf – er av den dystopiske sorten. I samarbeid med teknologipartneren Cisco har forrige sesongs seriemestere utviklet et supporterskjerf med en liten chip som skal måle blant annet pulsen og kroppstemperaturen din.

Hva kan gå galt når man gir De forente arabiske emirater, som gjennom diverse aksjeselskap styrer mesteparten av klubben, tilgang til den slags?

Fakta: The Connected Scarf

Manchester City og teknologiselskapet Cisco har lansert et fotballskjerf som skal måle supporternes puls og kroppstemperatur ved hjelp av en chip.

Kilde: mancity.com

Testing

Per nå er skjerfet bare tilgjengelig for et lite knippe fans som i første omgang skal teste det ut. Ifølge Reuters skal også søsterklubben New York City FC ta i bruk produktet, som City-spiller Aymeric Laporte har kalt «en glimrende idé». Det er først fra og med neste sesong at skjerfet vil bli viden tilgjengelig.

Klubben skriver selv i en pressemelding at «skjerfet vil hjelpe oss med å måle fansens emosjonelle opp- og nedturer underveis i kampen og gir oss et bedre grunnlag for å forstå de sentrale følelsene i the beautiful game».

Man skulle kanskje tro at det holdt å se en fotballkamp for å kartlegge følelsene som er i sving på stadion: Pep som harselerer med fjerdedommeren, VAR-misnøye, jubelbrøl fra tribunen når Haaland krummer nakken, eller misunnelse på leggene og lokkene til Grealish?

Hva gjelder den tekniske biten, inneholder skjerfet omtrent det samme som aktivitetsarmbåndet Fitbit, bare at det hviler på nakken, ikke håndleddet. Tanken er å samle inn og tallfeste fansens bevegelser, puls og emosjonelle respons under kamper, ikke bare på stadion, men også rundt omkring i verden.

Klubben sier selv, på vagt vis, at de ønsker å bruke informasjonen til å «lage kuraterte, tilpassede opplevelser i fremtiden».

Først på ball

Det er vanskelig å ikke sitte igjen med en del spørsmål. Må man betale for dette skjerfet? I så fall, hvor mye koster det? Må man plutselig huske på å lade skjerfet sitt? Kan man slenge skjerfet sitt i vaskemaskinen? Og hva med personvernet?

Som en godt voksen City-supporter istemmer i videoen: «Vi vet ikke helt hva vi skal, men det er godt å være i forkant av utviklingen.»

* (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.