Dagens Næringsliv

Åpne i appen

Åpne
Veiviser. Før Hedvig Wessel la opp som kulekjører og ble frikjører på heltid, hadde ingen kvinne gjort baklengs salto i Freeride World Tour. – I kulekjøring hadde jeg dårligere forutsetninger enn mange, men i frikjøring har jeg noe unikt å bidra med. Jeg skal pushe sporten og vise at jenter kan mer, sier Wessel.

Veiviser. Før Hedvig Wessel la opp som kulekjører og ble frikjører på heltid, hadde ingen kvinne gjort baklengs salto i Freeride World Tour. – I kulekjøring hadde jeg dårligere forutsetninger enn mange, men i frikjøring har jeg noe unikt å bidra med. Jeg skal pushe sporten og vise at jenter kan mer, sier Wessel.

Vinneransikt. – Jeg vil bli best fordi jeg opplever enorm glede av å jobbe mot et mål. Det handler om mye mer enn å stå på toppen av den pallen. Det er bare så kult å bli god, sier Hedvig Wessel.

Vinneransikt. – Jeg vil bli best fordi jeg opplever enorm glede av å jobbe mot et mål. Det handler om mye mer enn å stå på toppen av den pallen. Det er bare så kult å bli god, sier Hedvig Wessel.

Som liten sloss Hedvig Wessel mot alt og alle. I vinter skal hun vise at verdens beste frikjører kommer fra Oslo

Tekst

Vil du få varsel hver gang Thomas T. Kleiven publiserer noe?

Du bestemmer selv hvor ofte, og kan skru av varselet når som helst.

Avbryt

– Det er jo gøy å være flink. Å være dårlig er kjipt.

Mai 2017: Kulekjører Hedvig Wessel står alene på startstreken i svensk Lappland. Smale konkurranseski er byttet ut med brede pudderplanker i anledning nordisk mesterskap i frikjøring. Venninnen Evelina Nilsson har akkurat satt utfor.

Wessel skal kjøre så snart Nilsson er i mål. Minuttene går. Først en halv time etter Nilssons start får Wessel klarsignal.