Dagens Næringsliv

Åpne i appen

Åpne

Nordmann laget tidenes mestselgende stereoforsterker

Tekst

Vil du få varsel hver gang Jan Omdahl publiserer noe?

Du bestemmer selv hvor ofte, og kan skru av varselet når som helst.

Avbryt

Den innovative ingeniøren og hi-fi-ambassadøren Bjørn Erik Edvardsen er død.

For musikkelskere som blir hektet på hi-fi, er det ingen vei tilbake. Det begynner gjerne med noe billig fra bruktbørsen i tenårene, og så bare baller det på seg. For mange av oss som vokste opp på 1970- og 1980-tallet, var det stereoforsterkeren NAD 3020 som ble inngangsporten til den gode lyden.

Da den ble lansert i 1979 var den vesle forsterkeren, designet i England og produsert i Asia, et tydelig alternativ til datidens japanske og amerikanske hi-fi-utstyr. Med minimalistisk design i koksgrått, så 3020 ut som noe Dieter Rams kunne ha designet for Braun. Den kostet mindre enn 1000 kroner. Utgangseffekten, 2 x 20 watt, var beskjeden sammenlignet med det som var vanlig i bransjen, men kraftige utgangstransistorer ga stort dynamisk kraftoverskudd. I kortere passasjer kunne 3020 levere mer enn det dobbelte av oppgitt effekt.

Med de riktige høyttalerne leverte den et stort, uanstrengt og behagelig lydbilde, med en varm, litt mørk klangkarakter og forførende mellomtone.

Fakta: Bjørn Erik Edvardsen

Designeren av den legendariske stereoforsterkeren NAD 3020, er død.

BEE

3020 var ett av mange viktige NAD-produkter designet av nordmannen Bjørn Erik Edvardsen. En annen av hans mest innovative konstruksjoner var den digitale forforsterken 116.

Like før nyttår kom nyheten om at Edvardsen, også kjent under signaturen BEE, var død etter en tids kreftsykdom. Edvardsen, en briljant og innovativ ingeniør, var en tilbaketrukket og beskjeden mann som helst ga æren til andre. Sammen med Electrocompaniet-grunnlegger Per Erik Abrahamsen var han likevel den internasjonale hi-fi-bransjens mest kjente nordmann.

Den utflyttede bergenseren begynte i NAD i 1976, som selskapets første ingeniør og andre fast ansatte, etter grunnlegger Marty Borish.

Arvegods

NAD ble solgt til danske AudioNord i 1991 og videre til kanadiske Lenbrook i 1999, men Edvardsen var helt til det siste knyttet til selskapet som fremdeles forbindes med hans mer enn 40 år gamle forsterkerdesign.

Det var kombinasjonen av lav pris og høy kvalitet som gjorde Edvardsens 3020 til en sensasjon, og til tidenes mestselgende stereoforsterker. Gjennom årene kom den i en rekke utgaver: 3020, 3020A, 3020B, 3020i og 3020e. Eksperter og entusiaster er enige om at de to første var de beste rent lydmessig. Holdbare var de også.

Det var kombinasjonen av lav pris og høy kvalitet som gjorde Edvardsens 3020 til en sensasjon, og til tidenes mestselgende stereoforsterker

En 3020A som i formative år gjorde tjeneste på gutterommet til D2s teknoskribent, var inntil nylig i bruk i datterens stereoanlegg. Til slutt sa én kanal takk for seg, men den skal få en tur på service og en sjanse til.

På studenthybelen er det nå besteforeldrenes utmerkede NAD-receiver fra 1988 som leverer lyden av vinylplater med Blood Orange og John Martyn.

* (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.