Dagens Næringsliv

Åpne i appen

Åpne

Du kan fort bli taperen i den nye podkastøkonomien

Tekst

Vil du få varsel hver gang Jan Omdahl publiserer noe?

Du bestemmer selv hvor ofte, og kan skru av varselet når som helst.

Avbryt

Og det er en elefant i rommet.

Den frie og åpne podkastkulturen er på hell. For denne lytteren er det absolutt ingen personlig katastrofe at en podkast som «Tusvik & Tønne» melder overgang til Schibsteds redaktørstyrte abonnementsplattform, Podme, men hva betyr det for podkast som medieform og kulturindustri at stadig flere profiler flytter inn bak betalingsmuren?

At det forrige tiårets drøyeste norske podkast slår seg sammen med populære eks-NRK-merkevarer som «Papaya» (tidligere «Radioresepsjonen») og «Friminutt» med Herman Flesvig og Mikkel Niva, samt Harm & Hegseth, Harald Eia, Morten Ramm, med flere, betyr i første omgang bare at det blir enda tyngre for konkurrenten Podimo å lokke betalende brukere.