Dagens Næringsliv

Åpne i appen

Åpne

Vevd politikk

Tekst
1. Krigsprotest. «Gru» (1936) er Hannah Ryggens vevde respons på nyhetene hun leste om den spanske borgerkrigen. 
                          2. Hitler. Arbeidet fra 1936 som tradisjonelt har vært kjent som «Hitler-teppet», men nå bærer navnet «Morgengry». Begge foto: Andreas Harvik

1. Krigsprotest. «Gru» (1936) er Hannah Ryggens vevde respons på nyhetene hun leste om den spanske borgerkrigen. 2. Hitler. Arbeidet fra 1936 som tradisjonelt har vært kjent som «Hitler-teppet», men nå bærer navnet «Morgengry». Begge foto: Andreas Harvik

I sommer er Nasjonalgalleriet fylt av Hannah Ryggens vevde ­bilder. Utstillingen «Verden i veven» er det foreløpige ­høydepunktet i det siste tiårets Ryggen-renessanse.

 

De som er virkelig interessert i den svensk-norske kunstneren Hannah Ryggen (1894–1970), bør i sommer reise først til Oslo og ­deretter til Arendal. Årsaken er et artig ­sammentreff, som jeg selv oppdaget ved en tilfeldighet. At Nasjonalgalleriet viser en stor utstilling av Ryggens omfangsrike tepper, har mange trolig fått med seg allerede.