Dagens Næringsliv

Åpne i appen

Åpne

Drama på galleriet

Tekst
På flyttefot. Galleri Riis har gjennom mange år vært et av Norges viktigste kunstgallerier, men for tiden har medeier Kristin Elisabeth Bråten verkene stående på lager. Galleriet har flyttet ut av sine gamle lokaler og arbeider med å finne et nytt permanent hjem i Oslo. Når det åpner igjen, er uvisst. Foto: Ivar Kvaal

På flyttefot. Galleri Riis har gjennom mange år vært et av Norges viktigste kunstgallerier, men for tiden har medeier Kristin Elisabeth Bråten verkene stående på lager. Galleriet har flyttet ut av sine gamle lokaler og arbeider med å finne et nytt permanent hjem i Oslo. Når det åpner igjen, er uvisst. Foto: Ivar Kvaal

De tradisjonelle kunstgalleriene er under massivt press fra internett, messer og auksjonshus. Derfor er det viktig å minne om hvilket godt tilbud til publikum de er.

Fakta:

Kåre Bulie
Kritiker og spaltist i Dagens Næringsliv. I D2 skriver han om kunst, populærkultur, arkitektur og design.

Tilgjengelighet døgnet og uken gjennom. Endeløs reisevirksomhet. Kontinuerlig tilstedeværelse på kunstmesser.

Slik ser galleristens hverdag ut i 2015, mener det innflytelsesrike kunsttidsskriftet Texte zur Kunst.