Dagens Næringsliv

Åpne i appen

Åpne

Et spørsmål om bilder

Tekst
1. Datter. «Helena’s Dream» (2008) er et av flere bilder av kunstnerens datter.2. Selvportrett. Det filosofisk titulerte «Evil is Banal» (1984) 
                          forestiller Dumas selv.Begge foto: ©Marlene Dumas, avfotografert av Peter Cox, 1: Kunsthalle Bielefeld 2: Collection Van Abbemuseum, Eindhoven.

1. Datter. «Helena’s Dream» (2008) er et av flere bilder av kunstnerens datter.2. Selvportrett. Det filosofisk titulerte «Evil is Banal» (1984) forestiller Dumas selv.Begge foto: ©Marlene Dumas, avfotografert av Peter Cox, 1: Kunsthalle Bielefeld 2: Collection Van Abbemuseum, Eindhoven.

I verkene sine stiller sørafrikanske Marlene Dumas spørsmål både om politikk og nære relasjoner, men først og fremst om hva bilder er og hvordan vi forholder oss til dem.

Fakta:

Kåre Bulie
Kritiker og spaltist i Dagens Næringsliv. I D2 skriver han om kunst, populærkultur, arkitektur og design.

«The Image as Burden». Tittelen på Marlene Dumas’ største utstilling i Europa noensinne, som ble vist på Stedelijk-museet i Amsterdam i høst, nå henger på Tate Modern i London og i sommer skal videre til Fondation Beyeler i Basel, peker mot et tema som løper gjennom hele det fire tiår lange kunstnerskapet hennes: Hvordan forholder vi oss til bilder, og hva er forholdet mellom bilde og «virkelighet»? Slike spørsmål står sentralt i mye moderne kunst, men Tate-utstillingen viser hvordan Dumas har forfulgt dem med særlig konsekvens – i et utpreget skolert kunstnerskap som samtidig er...