Dagens Næringsliv

Åpne i appen

Åpne

Tidsmaskinen

Tekst

Hans Krums panoramabilde av Trondheim fra cirka 1854.

Hva fikk bergenseren Hans Krum til å klatre opp på høyden ved Kristiansten Festning og ta sine panoramabilder av Trondhjem by?

I 1854 var fotografiet - kalt daguerrotypier - stort sett brukt til å ta portretter på kloss hold. Hva enn Krums beveggrunner var:

154 år senere står de unike bildene han tok igjen som falmede minner om en by og en fototeknikk som ikke lenger eksisterer. Kun en håndfull av de skjøre daguerreotypiene er nemlig bevart for ettertiden.

Med Hans Krums pionérpanorama gikk det heldigvis annerledes. I 1960 kom sønnen Ragnvald tuslende inn på Universitetsbiblioteket i Trondheim med et knippe solide rammer under armen. Små skattekister som viser Trondhjem slik byen var før asfaltens, bilens og elektrisitetens inntreden. Om det er noe pussig med bildene? Jo da. De er speilvendte.

Les mer:(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

1889: Billedkunstneren

1890-1893: Øyet som ser

1883: Nordstjernen

Cirka 1910: Møte med nøden

1923- 1932: Havets helter

1917: Arbeidere, foren eder

1925: Hundre års kjedsomhet

Cirka 1942: Skampletten

1941-1942: Nasjonal samling

1934-1956: Tingenes tilstand

1956-1966: Elektrosjokk

1958: Fæst på Folkets hus

1955 &1959: Å hoppe etter Armstrong

1976-1988: Norge, mitt Norge

2003: Historiens slutt

Tilbake til hovedsaken