Dagens Næringsliv

Åpne i appen

Åpne

Tubetoppen

BEND IT LIKE FELIX. Nettet i leiligheten til Felix Kjellberg i Brighton er langsomt. Likevel klarer han å holde sine fans oppdatert. Pewdiepie har 2,9 millioner følgere på Twitter – godt og vel dobbelt så mange som landsmannen Zlatan Ibrahimović med sine 1,2 millioner følgere.

BEND IT LIKE FELIX. Nettet i leiligheten til Felix Kjellberg i Brighton er langsomt. Likevel klarer han å holde sine fans oppdatert. Pewdiepie har 2,9 millioner følgere på Twitter – godt og vel dobbelt så mange som landsmannen Zlatan Ibrahimović med sine 1,2 millioner følgere.

Redselsskrikene Felix «Pewdiepie» Kjellberg utstøtte da han spilte skrekkspill ga gjenklang på nettet. Nå er Youtube-kanalen hans størst i verden, med nærmere 30 millioner abonnenter.

Fakta: Felix Arvid Ulf Kjellberg

Født i 1989 i Göteborg.

Kjent under aliaset «Pewdiepie».

Harover 27 millioner abonnenter på Youtube.

Kjæreste med Marzia Bisognin, kjent som «Cutiepie».

Bor i Brighton, England.

Studerte økonomi på Chalmers tekniska högskola.

Har mottatt utmerkelsene «Most Popular Social Show», «Sweden Social Star Award», «#Gaming» og «King of The Web» (2012).

NETT www.youtube.com/user/PewDiePie

Hvis du sier «Felix Kjellberg» vil de fleste si: Hvem?

Hvis du derimot sier «Pewdiepie», vil iallfall mange tenåringene rope: Hvor!?

Detaljer om hvor mannen faktisk bor skal ikke avsløres. Da vil livet bli veldig kaotisk for Felix Kjellberg og kjæresten hans. Vel elsker han fansen, men han vil helst ikke ha dem hengende utenfor døren hjemme i Brighton, der han sitter og kommenterer, tuller og legger ut sketsjer og absurde klipp med seg selv i hovedrollen mens han spiller dataspill.

 

INN PÅ GUTTEROMMET

Det lukter duftlys. Den 80 kvadratmeter store leiligheten har vegg-til-vegg-teppe i trappen opp til hemsen, der kjæresten Marzia Bisognin sitter i sengen og jobber med sin egen Youtube-kanal.

Felix Kjellberg har kontoret sitt rett under hennes, mellom toalettet og kjøkkenet – en voksenversjon av et gutterom. Bildene av skumle klovner og døde fugler er kjøpt på Ebay. I vinduet står en R2D2-modell i Lego og på veggen henger en Les Paul-gitar ved siden av et sverd.

– Det finnes ikke ventilasjon her, så man blir fort svett, sier han og slår på en lyskaster, retter den mot skrivebordet og pc-en.

Han finjusterer kameraet for å filme mens han for første gang spiller «The Walking Dead: Season Two».

Han retter på frisyren, trykker play og blir samtidig forvandlet.

– How’s it going, bros? My name is Peeeeeeeeewdiepie ...

(Fortsetter under videoen)

&lt;/p&gt;&lt;h4 &gt;PØLSESELGER&lt;/h4&gt;&lt;p &gt;Felix Kjellberg startet Youtube-kanalen sin i 2009. Da kalte han seg «Pewdie». «Pew» etter hvordan det låter når man skyter med et laservåpen, og «die» etter resultatet av skytingen. Da han glemte koden til kontoen og måtte åpne en ny, la han til «pie», som spiller på «cutiepie». I begynnelsen spilte han «Minecraft» og turte ikke å si noen ting.&lt;/p&gt;&lt;p &gt;– Jeg husker da jeg fikk 23 abonnenter, og tenkte: «Yes!» Hvis det kom en ny abonnent hver dag var jeg glad. En gang fikk jeg tre i samme slengen og tenkte: «Hell yeah!» Men det gikk for langsomt. Jeg ville ha flere seere, sier han.&lt;/p&gt;&lt;p &gt;Da han testet skrekkspill som «Amnesia» var mikrofonen på og redselsskrikene hans ga ekko på nettet. Kjellberg hadde funnet en nisje som lokket seere. En verden der han kunne slippe løs kreativiteten sin.&lt;/p&gt;&lt;p &gt;– Jeg studerte økonomi, men det var kun fordi jeg hadde gode karakterer, ikke fordi jeg egentlig hadde lyst. Jeg ville bestemme selv, og det var dette jeg ville gjøre: Lage filmer til Youtube, forteller Kjellberg.&lt;/p&gt;&lt;p &gt;– Jeg vet ikke helt hva jeg tenkte da jeg droppet ut av Chalmers tekniska högskola, men det var utrolig befriende.&lt;/p&gt;&lt;p &gt;Pewdiepie kan ikke sammenlignes med internettfenomener som «Gangnam Style», «Harlem Shake» eller «Epic Split». Bak seertallene – Youtube-klippene hans er blitt sett til sammen 4,5 milliarder ganger, og han har 13 millioner flere abonnenter enn Rihanna – finnes et dypere engasjement som handler om store følelser.&lt;/p&gt;&lt;p &gt;Som det står i et av mange fanbrev han har fått: «Du får meg til å le, uansett hvor kjip dagen har vært. At du sitter der og snakker når jeg føler meg ensom, betyr mye, og jeg er takknemlig for at du er der og oppmuntrer meg.»&lt;/p&gt;&lt;p &gt;Pewdiepie er blitt en venn med morsomme ideer, rare kommentarer, kule miner, et smittende smil og en «brofist» – en knyttet neve strukket frem for å hilse – rett inn i seernes hjerter.&lt;/p&gt;&lt;p &gt;– Det kan virke tullete, men internettkultur av denne typen har veldig engasjerte seere, sier Simon Lindgren, professor i sosiologi ved Luleå tekniska universitet, som forsker på sosiale medier.&lt;/p&gt;&lt;p &gt;Ifølge Kjellberg skyldes suksessen hard jobbing.&lt;/p&gt;&lt;p &gt;– Jeg har jo bygget opp en fanbase over tre år og lagt ut ett videoklipp hver dag. Jeg har arbeidet for dette, det er ingenting som har skjedd plutselig.&lt;/p&gt;&lt;p &gt;&lt;relation source="ece-auto-gen" sourceid="fbb929cc-3aa9-4c41-b317-c3c17659883c" &gt;&lt;field name="title"&gt;PEW.png&lt;/field&gt;&lt;field name="leadtext"/&gt;&lt;field name="caption"&gt;ENKELTMANNSFORETAK. Fra sin voksenversjon av et gutterom har svenske Felix «Pewdiepie» Kjellberg skapt verdens største Youtube-kanal. Han har 13 millioner flere abonnenter enn Rihanna. Pewdiepie legger ut minst ett innslag hver dag, og Youtube-klippene hans er nå sett til sammen 4,5 milliarder ganger.&lt;/field&gt;&lt;field name="alttext"/&gt;&lt;field name="copyright"/&gt;&lt;field name="alignment"&gt;&lt;value&gt;center&lt;/value&gt;&lt;/field&gt;&lt;/relation&gt;&lt;/p&gt;&lt;h4 &gt;FRI SOM FUGLEN&lt;/h4&gt;&lt;p &gt;Hittil er det blitt drøyt 1800 videoer, som kan ta alt fra én time til en hel natt å ferdigstille. Han spiller alltid inn uten manus. Dårlige dager, når kreativiteten er på bunnen, tar det lengre tid med redigering og klipping.&lt;/p&gt;&lt;p &gt;– Jeg har aldri sett på meg selv som et menneske som kommer gjennom skjermen. Det er nok det som har overrasket meg mest. Det er som å ha forskjellige personligheter. Å gå inn i Pewdiepie-rollen er lett. Jeg forsvinner inn i den. Noen ganger når jeg har spilt inn og redigerer et par dager senere, blir jeg virkelig overrasket over hva jeg har gjort. Jeg husker ingenting.&lt;/p&gt;&lt;p &gt;&lt;relation source="ece-auto-gen" sourceid="7821286a-e999-44fc-9cdd-aee3c2c869f5" &gt;&lt;field name="title"&gt;Verdens største Youtube-kanaler&lt;/field&gt;&lt;/relation&gt;&lt;/p&gt;&lt;p &gt;Han husker heller ikke når han sist tok helg. Kjellberg har alltid kontakt med fansen, på Facebook og Twitter. Han er selvfølgelig en mester i internettlingo, forkortelser og smileys, og slenger av og til ut svenske ord og uttrykk til følgerne. Bil eier han ikke, selv om han fint kunne kjørt limousin hver dag. Penger er ikke drivkraften.&lt;/p&gt;&lt;p &gt;– Det beste er friheten. Jeg kan jobbe hvor jeg vil, når jeg vil, hvordan jeg vil og så lenge jeg vil. Det vil bli vanskelig å ta en vanlig jobb etter dette. Jeg kommer nok til å satse på egne prosjekter, sier han.&lt;/p&gt;&lt;p &gt;Aksjeselskapet Pewdie Productions ble registrert i 2012. Seks måneder etter starten hadde det en omsetning på 7,2 millioner kroner. Fjorårets tall viser 27 millioner.&lt;/p&gt;&lt;p &gt;– Jeg har ingen omkostninger og tar bare ut 30.000 kroner i lønn hver måned, sier Kjellberg.&lt;/p&gt;&lt;p &gt;Inntektene kommer fra annonser. Pengene går via Youtube – som tar 45 prosent av inntektene – til et nettverk som betaler Pewdie Productions.&lt;/p&gt;&lt;p &gt;– Det finnes rundt hundre nettverk og mange er ikke ærlige, mener Kjellberg.&lt;/p&gt;&lt;p &gt;– Selv om du har en bra split – jeg får 95 prosent av inntektene nettverket får fra Youtube – blir du ranet, mener han.&lt;/p&gt;&lt;p &gt; &lt;/p&gt;&lt;h4 &gt;KUNST OG KAPITAL&lt;/h4&gt;&lt;p &gt;Historien om Pewdiepie startet i galleriet til mormoren Birgitta Hellstrand i Fiskebäckskil i Sverige. Kjellberg fikk være med på en samleutstilling og stilte ut tre eksemplarer av et Photoshop-bilde med Rødhette sett fra ulvens munn.&lt;/p&gt;&lt;p &gt;– Kommunen kjøpte et av bildene. Det er vel verd litt mer nå, sier han og ler.&lt;/p&gt;&lt;p &gt;– Det var sånn det begynte. Jeg fikk penger, kunne kjøpe meg en bra pc – jeg kalte den «Bettan» – og gjorde ordentlige videoklipp.&lt;/p&gt;&lt;p &gt;I dag er utstyret mer avansert.&lt;/p&gt;&lt;p &gt;– Men jeg vil likevel bevare uttrykket slik det var i starten. Litt rått, og ikke fem kameraer som filmer fra forskjellige kanter. Det skal føles som om du sitter i samme rom som meg.&lt;/p&gt;&lt;p &gt;Han har fått forespørsler fra «Skavlan» og amerikanske talkshows som «Jimmy Kimmel Live», men takker nei til det meste.&lt;/p&gt;&lt;p &gt;– Jeg har ikke noe imot nye opplevelser og takket ja til veldig mye tidligere. Men siden det ikke koster noe å produsere nye videoer er tid min eneste utgift. Hvis jeg kan ta fri, vil jeg heller være sammen med kjæresten min.&lt;/p&gt;&lt;p &gt;I dag finnes det ingen grenser for hva Kjellberg kan gjøre med merkevaren sin.&lt;/p&gt;&lt;p &gt;– Det er litt stressende. Jeg burde være mer interessert i business, men det viktigste for meg er fortsatt å være der for fansen, sier han.&lt;/p&gt;&lt;p &gt;– Nitti prosent av tiden min går med til å redigere videoklipp. Jeg må nok ha hjelp til det etter hvert. Ikke i år, men kanskje neste år.&lt;/p&gt;&lt;p &gt;&lt;em&gt;(Fortsetter under videoen)&lt;/em&gt;&lt;/p&gt;&lt;p &gt;&lt;iframe height="480" src="//www.youtube.com/embed/INYgt3Mri3U?list=UU-lHJZR3Gqxm24_Vd_AJ5Yw" width="853"/&gt;&lt;/p&gt;&lt;h4 &gt;VELGER VELDEDIGHET&lt;/h4&gt;&lt;p &gt;Nå er planen blant annet å utvikle et eget spill.&lt;/p&gt;&lt;p &gt;– Det blir veldig langt fra det folk forventer av meg. Jeg har noe helt annet enn et hardcore skrekkspill i tankene. Jeg tror jeg trenger to år på å få det til.&lt;/p&gt;&lt;p &gt;Han har også planer om å starte et eget nettverk sammen med noen andre Youtube-stjerner.&lt;/p&gt;&lt;p &gt;– Det skal være et mindre team, med mine venner, slik at vi kan beholde kontrollen.&lt;/p&gt;&lt;p &gt;Første skritt er en ny webside for Pewdiepie.&lt;/p&gt;&lt;p &gt;– Der kan jeg legge ut ting for de som vil ha ekstramateriale og publisere nye videoer én dag før de slippes på Youtube, sier han.&lt;/p&gt;&lt;p &gt;– Når jeg lager en egen side kan jeg gi noe tilbake til dem på min måte. Jeg har lenge tenkt på å lage et spill ut av det: Den som har sett et visst antall videoer går opp en level. Han vet at han har stor makt over sine mange og trofaste fans. Selv har han valgt å bruke makten på veldedighet.&lt;/p&gt;&lt;p &gt;Han donerte pengene han for to år siden fikk i forbindelse med utmerkelsen «King of the Web» til Verdens naturfond (WWF) og et tigerprosjekt. Han får dessuten regelmessig besøk av barn fra prosjektet Min Stora Dag.&lt;/p&gt;&lt;p &gt;Da han hadde fått ti millioner følgere ifjor, deltok han i en kampanje sammen med organisasjonen Charity Water, som gir vann til mennesker i utviklingsland. Summen endte på 2,8 millioner kroner, hvorav Kjellberg bidro med 80.000 kroner.&lt;/p&gt;&lt;p &gt;Nå som han har passert 25 millioner abonnenter på Youtube med god margin, planlegger han en ny global innsamlingskampanje sammen med Redd Barna.&lt;/p&gt;&lt;p &gt;– Forskjellen mellom meg og for eksempel en kjent skuespiller, er at jeg har fans som virkelig bryr seg og som hører på meg. Det er mange unge som ser på, og det føles godt å lære dem at man skal gi til andre.&lt;/p&gt;&lt;p &gt;&lt;strong&gt;&lt;a href="http://www.dn.no/d2/"&gt;Les mer fra D2 her.&lt;/a&gt;&lt;/strong&gt;&lt;/p&gt;&lt;p &gt;&lt;strong&gt;Les også: &lt;relation source="ece-auto-gen" sourceid="f8ef82ac-60e4-41d5-8242-e334db8d7a5e" &gt;&lt;field name="title"&gt;Se 8-åringen som tjener millioner på YouTube&lt;/field&gt;&lt;field name="crosshead"/&gt;&lt;field name="leadtext"&gt;&amp;lt;p&amp;gt;Leketøysvideoene til YouTuber Evan (8) og pappaen hans er blitt millionbutikk. Nå oppretter også Fredrik Skavlan sin egen YouTube-kanal.&amp;lt;/p&amp;gt;&lt;/field&gt;&lt;/relation&gt;&lt;/strong&gt;&lt;/p&gt;&lt;p &gt;&lt;strong&gt;Reportasje om de norske Youtube-stjernene i DN Lørdag: &lt;relation source="ece-auto-gen" sourceid="cc60b351-4c2d-4bde-bbe1-dd9205db0f54" &gt;&lt;field name="title"&gt;De nye mediestjernene&lt;/field&gt;&lt;field name="crosshead"/&gt;&lt;field name="leadtext"&gt;&amp;lt;p&amp;gt;De har hemmelige telefonnumre og hundretusenvis av abonnenter. De norske Youtube-stjernene tjener millioner fra kjellerstuer og gutterom. I Los Angeles får de tilgang til gigantiske innspillingslokaler – helt gratis.&amp;lt;/p&amp;gt;&lt;/field&gt;&lt;/relation&gt;&lt;/strong&gt;&lt;/p&gt;&lt;p &gt;&lt;strong&gt;Se video med de norske Youtube-stjernene: &lt;relation source="ece-auto-gen" sourceid="5cd22690-80b4-40db-87e6-4e8d35bb2180" &gt;&lt;field name="title"/&gt;&lt;/relation&gt;&lt;/strong&gt;&lt;/p&gt;&lt;/field&gt;&lt;field name="byline"&gt;PETER LUNDEGÅRDH Foto: FILIP ERLIND&lt;/field&gt;&lt;field name="paid"&gt;false&lt;/field&gt;&lt;field name="w8issuepage"/&gt;&lt;field name="crosshead"/&gt;&lt;field name="runninghead"/&gt;&lt;field name="leadprefix"/&gt;&lt;field name="opinioncategory"/&gt;&lt;field name="extlink"/&gt;&lt;field name="articletop"/&gt;&lt;field name="bodytop"/&gt;&lt;field name="bodybottom"/&gt;&lt;field name="playid"/&gt;&lt;tag identifier="tag:tema@dn.no,2013:England" relevance="1.0"/&gt;&lt;tag identifier="tag:tema@dn.no,2013:Profil" relevance="1.0"/&gt;&lt;/content&gt;&lt;/escenic&gt;</p></div>(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.