Dagens Næringsliv

Åpne i appen

Åpne
Rått drama. Jeremy Allen White (fra venstre), Lionel Boyce og Ebon Moss-Bachrach på kjøkkenet til den fiktive restauranten The Original Beef of Chicagoland i tv-serien «The Bear».

Rått drama. Jeremy Allen White (fra venstre), Lionel Boyce og Ebon Moss-Bachrach på kjøkkenet til den fiktive restauranten The Original Beef of Chicagoland i tv-serien «The Bear».

Denne serien har nær perfekt anmelderscore

Tekst

Vil du få varsel hver gang Mari Glans-Doré publiserer noe?

Du bestemmer selv hvor ofte, og kan skru av varselet når som helst.

Avbryt

Restaurant-serien «The Bear» er høstens tv-snakkis.

Rå, usminket og realistisk. Og angstfremkallende. Slik beskriver kritikerne «The Bear». Serien har seilt opp som antitesen til såkalt trøste-tv (tenk komedien om fotballtreneren «Ted Lasso»), som slo an under koronapandemien. Restaurantdramaet er likevel blitt en av årets mest omtalte og lovpriste serier.

«The Bear» ble lansert uten store navn på rollelisten eller en kostbar pr-kampanje. I motsetning til andre tv-slagere, er den heller ikke basert på en kjent bok, film eller annet bakgrunnsmateriale. Dramaet er i stedet hjertebarnet til hobbykokk og regissør av tenåringsdramaet «Eighth Grade», Christopher Storer. Han har tidligere stått bak dokumentarer om kulinariske superstjerner som Roy Choi og Thomas Keller.

Fakta: «The Bear»

Amerikansk tv-serie i åtte deler.

Serieskaper er Christopher Storer, som blant annet har stått bak filmen «Eighth Grade».

Kan strømmes på Disney +.

Mat og maskulinitet

«The Bear» handler om gourmetkokken Carmy som reiser hjem til Chicago, etter å ha jobbet på noen av verdens beste restauranter, blant annet Noma i København. Her overtar han sandwich-sjappen til sin nylig avdøde bror.

Jobben innebærer blant annet å lede en broket forsamling av ansatte, noe som viser seg å være både en praktisk og følelsesmessig utfordring.

– Storer ønsket å lage en serie som var en virkelighetstro skildring av sliterne på kjøkkenet, forklarte hovedrolleinnehaver Jeremy Allen White til Los Angeles Times.

De som har jobbet på en restaurant, vet hvilket blodslit det kan være. Likevel har Hollywood lenge hatt en tendens til å romantisere restaurantlivet på film, eller så har de fremstilt kokker som bøller à la Gordon Ramsay. Food and Wine-skribent Jane Brendlinger påpeker at ingen av disse to ytterpunktene føles spesielt gjenkjennbare for folk i bransjen.

– Det er derfor jeg setter sånn pris på «The Bear», som usminket viser frem det kaoset som ofte råder på kjøkkenet, skriver hun.

Ifølge Brendlinger vekker serien sterke følelser for mange som jobber i serviceindustrien. Dramaet er en vond påminnelse om hvordan restauranter kan bryte ned sine ansatte både fysisk og mentalt.

– «The Bear» tvinger oss til å gjenoppleve disse traumene, og det gjør inntrykk, skriver hun.

Sorg og fordervelse

Serien har imidlertid også bred appell utenfor restaurantbransjen. Kulturjournalister fra en rekke prestisjetunge publikasjoner har trykket den til sitt bryst, fordi under overflaten handler serien om så mye mer enn bare det beintøffe hierarkiet på et restaurantkjøkkenet.

«'The Bear' er en glitrende analyse av hvorfor mannsdominerte samfunnsstrukturer ofte er dømt til å mislykkes», skriver The Atlantic. The New Yorker mente på sin side at serien er en fordypelse i sorg, selvdestruktivitet og fortvilelse.

I skrivende stund har «The Bear» en imponerende 100 prosent på det toneangivende kritikernettstedet Rotten Tomatoes, og det er også gitt grønt lys for en ny sesong.

* (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.