Dagens Næringsliv

Åpne i appen

Åpne
Hiphophistorie. Jaden Smith tar opp tv-arven etter pappa Will med sin rolle i «The Get Down», Netflix-serien der også dj-pioneren Grandmaster Flash og hiphophistorikeren Nelson George er med på moroa. Foto: Raymond Hall/GC Image/Getty Images

Hiphophistorie. Jaden Smith tar opp tv-arven etter pappa Will med sin rolle i «The Get Down», Netflix-serien der også dj-pioneren Grandmaster Flash og hiphophistorikeren Nelson George er med på moroa. Foto: Raymond Hall/GC Image/Getty Images

Straight into Hollywood

Tekst

Hiphopnostalgien er på fremmarsj – også på film og tv.

Søndag 28. februar er det Oscar-utdeling, men regissør Spike Lee og skuespillerekteparet Will og Jada Pinkett Smith er blant filmstjernene som boikotter festen på grunn av det de mener er et påfallende fravær av nominerte afrikanskamerikanske skuespillere. Dette skjer samtidig som filmer og tv-serier som «Straight Outta Compton» og «Empire» forandrer Hollywood.
 

Fakta: Øyvind Holen

Journalist i D2

REGELENDRING
Suksessen til fjorårets «Straight Outta Compton», en biografisk film om gangstarapperne N.W.A. på tampen av 1980-årene, viser at hiphopnostalgien er på fremmarsj. Hiphopspillefilmen har vært et fenomen siden «Wild Style» og «Beat Street» førte hiphopkulturen ut av New York for over 30 år siden, men N.W.A.-filmen er den første store filmsuksessen som ikke utspiller seg i samtiden, men har begge ben plantet i hiphophistorien.

I kjølvannet av suksessen tok det ikke lang tid før nettet begynte å flomme over av spekulasjoner om lignende filmprosjekter. Den lenge planlagte 2Pac-filmen nevnes hyppig, rollebesetningen til en film om kulthelten Master P er i gang, og det fantaseres om filmer om Ol’ Dirty Bastard, Run-DMC, Snoop Dogg og Public Enemy.

Bak alle filmplanene lurer en større sannhet, for begrepet «classic rap» begynner å feste seg på linje med «classic rock». «Classic rap»-radiokanaler blomstrer i USA, mens retromanien strømmer inn over dansegulv, konsertsaler, bokhyller og tv-skjermer. Her hjemme fylte konserten «Norsk hiphop-historie – live» Rockefeller, mens Spellemannprisen hyllet hedersprisvinner Tommy Tee ved å gjenskape øye­blikket da hans rappere «invaderte» Hit Awards i Oslo Spektrum i 1998. Tegneseriene «Hip-Hop Family Tree» og «Ghetto Brother», dokumentarfilmen «Rubble Kings» og den kommende tv-serien «The Breaks» graver også dypt i hiphophistorien.

BRONX
Det kanskje mest spennende innenfor hiphopnostalgien kommer på tv-skjermen 12. august. Den australske regissøren Baz Luhrman har ansvaret for Netflix-serien «The Get Down», som foregår i New York i 1970-årene, under blomstringstiden til både punk, disco og hiphop. 17 år gamle Jaden Smith spiller en graffitimaler, og tar slik opp tråden etter pappa Will, som i «The Fresh Prince of Bel Air» ble en av tv-skjermens viktigste hiphopmisjonærer i 90-årene.

Men den viktigste hiphopsuksessen på skjermen viser at gårsdagens subkultur er blitt dagens dominerende popkultur. Der «The Get Down» blir en klassisk outsiderhistorie, troner den steinrike familien Lyon på toppen av underholdninsbransjens næringspyramide i tv-serien «Empire».

IMPERIET SLÅR TILBAKE
Dramaet om hiphopmogulen Lucious Lyon, hans managerkone og deres tre sønner, er en klassisk såpeopera. Og der «The Get Down» er et nisjedrama på en nisjekanal, er «Empire» blitt juvelen i kronen for giganten Fox, som har slitt med å finne nye seermagneter etter «American Idol». «Empire» har vokst seg større for hver episode, avslutningen av første sesong hadde 17 millioner seere, den beste avslutningen for en fersk serie siden «Grey’s Anatomy» i 2005. Den er skapt av Lee Daniels, som med filmer som «The Butler», «Precious» og «Monster’s Ball» tidligere har vist evne til å trykke hardt på publikums emosjonelle knapper. I høyt tempo går den ustabile kjernefamilien gjennom svik, drap, utroskap, sykdom, sjalusi og forræderi. Så er da også historien inspirert av skuespillet «The Lion in Winter» (1968) av James Goldman, et møte mellom Shakespeare og Thomas Vinterbergs «Festen».

Taraji P. Henson stråler i rollen som Cookie Lyon, en blanding av den blodtørstige Lady Macbeth og den hensynsløse platemogulen Suge Knight, og serien har en seeroppslutning på linje med Superbowl blant afrikanskamerikanske kvinner mellom 35 og 49 år. Men «Empire» scorer høyt i de fleste seergrupper.

Mens Will Smith boikotter Oscar-utdelingen, er det kvinnelige, middelaldrende svarte skuespillere som 45-årige Henson, Kerry Washington (38) og Viola Davis (50) som trekker de store massene til tv-skjermen i USA. Denne lærdommen kommer til å prege Hollywood i årene som kommer.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.