Dagens Næringsliv

Åpne i appen

Åpne
Ettpunktsperspektiv. Stanley Kubrick, her bak kamera på «2001. En romodyssé»-settet, var kjent for å involvere seg i alle ledd av filmproduksjonen.

Ettpunktsperspektiv. Stanley Kubrick, her bak kamera på «2001. En romodyssé»-settet, var kjent for å involvere seg i alle ledd av filmproduksjonen.

– Metoden hans var unik

Tekst

Vil du få varsel hver gang Emil L. Mohr publiserer noe?

Du bestemmer selv hvor ofte, og kan skru av varselet når som helst.

Avbryt

Regissørlegenden Stanley Kubrick feires i Londons Design Museum.

20 år etter Stanley Kubricks (1928–1999) død har Londons Design Museum samlet 500 klipp, intervjuer og objekter for å oppsummere mesterregissørens karriere i utstillingen «Stanley Kubrick: The Exhibition». Ifølge kurator Adrienne Groen skulle det bare mangle.

– Filmene hans er stadig høyst relevante. Enkelte av dem – eksempelvis «2001. En romodyssé» – kunne vært laget i dag, sier hun.

– Og Kubrick fortsetter å inspirere alt fra instruktører til formgivere og tegnere. Han gjorde mer enn å regissere – han var involvert i hvert eneste ledd av prosessen. Han fant historiene, utviklet manus, designet innspillingssett og jaktet opptakssteder. Metoden hans var unik, noe du skjønner av det gigantiske arkivet etter ham, som er over 800 meter i hyllelengde.

Asfaltjungeldyr. Kubrick avfotografert på hjemmebane i New York, der han hadde film noir-fremstøtet «Killer’s Kiss» ferdig i 1955.

Asfaltjungeldyr. Kubrick avfotografert på hjemmebane i New York, der han hadde film noir-fremstøtet «Killer’s Kiss» ferdig i 1955.

Sjangerdribling

Som kjent er veien kort fra perfeksjonist til kontrollfreak, så Kubricks detaljstyring skaffet ham motstandere i Hollywood og omegn. Løsere i snippen var han når det gjaldt sjangertilnærming.

– Ikke bare var hver film forskjellig – de representerte et brudd med sine respektive stilkonvensjoner. «2001» skilte seg tydelig fra annen science fiction, slik «Barry Lyndon» skilte seg fra andre periodedramaer, sier Groen.

– Til gjengjeld var han svært gjenkjennelig i måten han førte kameraet på, og hadde en forkjærlighet for såkalt ettpunktsperspektiv. Kroneksempelet er når Danny, den vesle gutten i «Ondskapens hotell», tråkker rundt på trehjulssykkelen sin.

Sjangersjonglør. Patrick Magee spilte ridder Balibari i «Barry Lyndon» (1975), nok et eksempel på Kubricks tøying av sjangerbegrepene.

Sjangersjonglør. Patrick Magee spilte ridder Balibari i «Barry Lyndon» (1975), nok et eksempel på Kubricks tøying av sjangerbegrepene.

Famøse re

Flere av «Barry Lyndon»-kostymene er med, det samme er den famøse «Born to Kill»-hjelmen og andre rekvisitter fra Vietnam-eposet «Full Metal Jacket». Men er det mulig å utvinne noen kubricksk designfilosofi fra utvalget?

– Han lette alltid etter det som var «rett», sier Groen.

– Uttrykket måtte først og fremst passe til filmen og handlingen. Selv om han brukte grafiske designere, var det kommentarene hans som ble avgjørende. Sånn sett var han «forut for sin tid».

Hotell i særklasse. Kubrick og hovedrolleinnehaver Jack Nicholson lar skravlen gå under innspillingen av «Ondskapens hotell» (1980).

Hotell i særklasse. Kubrick og hovedrolleinnehaver Jack Nicholson lar skravlen gå under innspillingen av «Ondskapens hotell» (1980).

Fakta: Stanley Kubrick

Amerikansk filmskaper fra Bronx, New York

Født i 1928, død i 1999.

Kjent for kinoklassikere som «Dr. Strangelove» (1964), «2001: A Space Odyssey» (1968), «A Clockwork Orange» (1971), «The Shining» (1980) og Full Metal Jacket» (1987).

Utstillingen «Stanley Kubrick: The Exhibition» vises i Londons Design Museum fra 26. april til 15. september.

*(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.